Waarom stijgt de prijs van groene stroom als de olieprijs stijgt?

Ik kan begrijpen dat in eerste instantie groene stroom duurder was dan reguliere stroom. Dat zou dan aan de kosten liggen.

Als nu de olieprijs stijgt, dan stijgen de kosten van groene stroom natuurlijk niet.

Als de prijs van groene stroom dan automatisch mee stijgt, dan zal groene stroom natuurlijk altijd duurder blijven dan reguliere.

Weet iemand een goede reden voor deze koppeling?

rose
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebeurt dat echt? Raar...

Het beste antwoord

De prijs van de stroom is gekoppeld aan die van de olie. Maar in de marktopzet van vandaag is die koppeling niet meer vanzelfsprekend. Er zijn leverranciers die zich uitsluitend toeleggen op groene stroom. Die gaan ws. wel konkurende tarieven aanbieden want ze hebben daar meer ruimte voor. Dat mag ook wettelijk sinds de "liberalisering".

Toegevoegd na 23 uur:
Klaarblijkelijk is het voor veel mensen een te moeilijke kwestie. Toch is het heel eenvoudig.
Als centrales worden gestookt met olie of gas,of beide, dan hebben prijsveranderingen van die grondstof uiteraard gevolgen voor de prijs van het produkt, in dit geval elektra.
De vraagstelster vraagt waarom groene stroom en grijze dezelfde prijs hebben. Ook dat antwoord ligt voor de hand: omdat ze aan elkaar gekoppeld zijn. Het antwoord op de vraag hoe dat zit staat hierboven en werd kennelijk niet zo gewaardeerd. Jammer dat de kritici niet met argumenten komen.
Los daarvan is het gestelde in de vraag niet helemaal waar. Namen noemen zou reklame zijn dus maar er is zeker 1 maatschappij die uitsluitend groene stroom levert aan het net en die lagere tarieven heeft dan andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Diefstal, overheden hebben altijd geld nodig en het overgroote deel v/d energieprijs zijn een of andere vorm van belasting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat groene stroom niet bestaat... Het is een technische constructie die op niets gestoeld is... Ze zeggen wel dat het goed is voor het milieu, maar ook dat is niet waar, alle stroomopwekking is schadelijk voor het milieu...

Omdat het hele concept alleen maar gebaseerd is op gebakken lucht (gedachten), koppelen ze die zogenaamde groene stroom gewoon aan de prijsstijgingen van gewone stroom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Wel heel erg cynisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit echt waar Xinix of is dit een vermoeden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is echt waar. Onze groene stroom is veelal geproduceerd in de kerncentrales in Frankrijk.
Ten tweede betaal je niet voor de stroom in Europa, maar voor de calorische waarde van de brandstof. De prijs heeft verder niets met het product te maken, dat zijn alleen maar belastingen en subsidies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja als Xinix gelijk heeft moeten we de zon ook maar uitdoen. Dat is toch eigenlijk de motor achter alle energieopwekking. Vraag is dan wel waar de zon al de brandstof vandaan haalt, enfin. Wat xinix zegt gaat verder dan waar of onwaar. Het is een theorie en als zodanig alleen houdbaar aan de eigen vooronderstellingen. Zo gaat dat nu eenmaal met deduktie.
In dat licht is het dan ook vreemd dat hij hiervoor strafpunten krijgt. Maar anderzijds is dat niet vreemd op deze site.
Concurrentie en het eisenpakket.

Als de prijs van groene stroom niet mee zou stijgen dan gaat deze concurreren met de grijze stroom. En dan zou men massaal overstappen op groene stroom. En daar zit het probleem. Want groene stroom mag alleen als groene stroom verkocht worden als deze inderdaad ook groen opgewekt wordt (wind,water etc.). Dus de energiebedrijven kunnen dan nooit aan de groene stroom eis voldoen als er teveel mensen tegelijk overstappen. Want het is duidelijk dat de huidige stroom die groen opgewekt wordt bij lange na niet voldoende is om iedereen ermee te voorzien. De reden van de eisen zijn duidelijk, zodat grijze stroom niet als groen verkocht kan worden. En dus houden deze eisen, in combinatie met de prijzen, de groene revolutie tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me lastig te verkopen als een bestaande klant bij Eneco grijze stroom heeft en dan over wil stappen naar Eneco groene stroom en dat Eneco dan zegt: "Nee sorry de stroom is op.", dat krijg je er bij de mensen niet in.
Heel de idee van groene stroom is een farce!! Uit het stopcontact komt gewoon stroom!! De energiebedrijven moeten gewoon hun best doen om die stroom zo milieuvriendelijk op te wekken, dat is hun taak, daar hoef ik, als consument, niet speciaal groene stroom voor te kopen.Als ik de krant mag geloven, hebben een aantal bedrijven al nieuwe opwekking bedacht en uitgevoerd.
Electriciteit moet daardoor minder afhankelijk worden van de olieprijs. Als de verhoging van de olieprijs zonder meer wordt doorberekend in de energieprijs, is dat gewoon diefstal. Temeer daar als de olieprijs daalt, de prijs van stroom meestal niet daalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Concurrentieoverwegingen. De kostprijs van groene stroom ligt een stuk hoger dan van grijze, maar dankzij allerlei subsidieregelingen kan het aan de klant aangeboden worden voor een prijs die ongeveer gelijk ligt aan die van grijze stroom. Daardoor heeft de klant een keuze die niet afhangt van de prijs.

Bovendien hangt ook de prijs van groene stroom tot op zekere hoogte samen met de olieprijs. Zonder hoogovens geen windmolens, en zonder gas geen hoogovens.
Bij biomassa is de koppeling nog directer; Voordat je palmolie kunt stoken moet het bijvoorbeeld ook gemaakt en vervoerd worden, net als de houtkorrels van RWE; voordat je bomen in Amerika hebt versnipperd, in balletjes geperst, naar Nederland hebt verscheept en tenslotte verpoedert en verbrandt heb je ook het een en ander aan aardolie verstookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In België kan men een contract afsluiten om gedurende twee jaar, groene stroom af te nemen aan een vaste prijs. Hij is in prijs vergelijkbaar met de reguliere stroom. Tegelijkertijd is men enigzins veilig voor onverwachte stijging en ook milieubewuster. De mechanismen van prijsvorming ken ik niet maar worden meer en meer door EU geleid.