In het politieke bestel van de Verenigde Staten zijn de ministers alleen verantwoording verschuldigd aan de president, en alleen hij kan ze ontslaan. Het parlement moet ministers goedkeuren als de president ze aandraagt, maar als dit eenmaal is gebeurd heeft het parlement geen invloed meer op het kabinet.

En er is nog NOOIT een president afgezet. Er kan een zogeheten "Impeachment" procedure in gang worden gezet, waarbij het Huis van Afgevaardigden en de Senaat stemmen over een mogelijke afzetting van de president, maar dit is bij Nixon nooit gebeurd. Nixon zag al in dat zijn positie onhoudbaar was geworden en hield de eer aan zichzelf, hij nam zelf ontslag.

Tegen Bill Clinton en Andrew Johnson (de opvolger van Abraham Lincoln) is wél een impeachment procedure gestart, maar beide keren overleefde de president de stemming. In de Senaat is namelijk een twee derde meerderheid nodig bij een afzetting, en die werd niet gehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De president ja ! Al meer keer dacht ik de laatste keer via een impeachment procedure het was Nixon die z'n opponenten had laten afluisteren in een duur appartementen gebouw genaamd watergate met die naam is het debacle ook genoemd . Dus president Nixon liet z'n tegen kandidaten afluisteren daar kwam men achter in zijn regeer periode en toen werd hij afgezet . Het speelde zo rond 75 dacht ik maar dat moet je zelf Google voor raadplegen . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het speelde zo in 73 en uiteindelijk na de impeachment procedure werd hij in augustus 74 afgezet als president .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
President Nixon is nooit afgezet,hij is uit zichzelf weggegaan om de eer aan zichzelf te houden.
Er is nog nooit een Amerikaanse president afgezet .
De president is dus wel eens afgezet, maar de regering niet. Na Nixon werden niet opnieuw verkiezingen uitgeschreven, maar werd hij gewoon opgevolgd door Gerald Ford, de toenmalige vice-president. De regering bleef dus gewoon en in de senaat (1e kamer) en het congres (2e kamer) bleven de verhoudingen onveranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de president is nooit afgezet, Nixon is uit zichzelf weggegaan,hij hield de eer aan zichzelf.