Wanneer was het hebben van een achternaam verplicht gesteld?

Eigenlijk is de vraag op zich wel duidelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/achternamen-ontstaan.7207
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u voor de referentie, maar toen ik deze vraag stelde werd ik er niet naar gelinkt..

Het beste antwoord

Om eenheid in de systemen te krijgen, werd in de napoleontische tijd (1799-1815) besloten dat iedereen die nog geen achternaam had er één moest kiezen, en dat achternamen altijd van vader op kind zouden overgaan. In grote delen van de Lage Landen waren namen al min of meer gefixeerd in de voorliggende periode, zodat voor deze personen alleen de vastliggende schrijfwijze nieuw was. Met name in het noorden van Nederland werden nog wel nieuwe achternamen gecreëerd. Dat sommige mensen bij wijze van protest een belachelijke naam als Naaktgeboren of Zondervan zouden hebben gekozen, is een hardnekkige mythe. De namen zijn vaak al ouder.[1] Naaktgeboren is overigens een verhaspeling van het Duitse Nachgeboren, wat nageboren (geboren nadat de vader was gestorven, postuum) betekent. Dit verklaart ook de achternaam Posthumus.

Aanvankelijk was dit bevel zonder veel daadwerkelijke effectiviteit, maar met de invoering van de burgerlijke stand (18 november 1811) werd het dan toch menens, al werden gedurende geruime tijd nog 'vergeten' mensen van een achternaam voorzien. Vooral bij gehuwde vrouwen kwam het aanvankelijk wel voor dat men niet precies wist welke achternaam in een akte moest worden vermeld omdat bijvoorbeeld de vader en/of de eventuele broers al voor 1811 waren overleden en nog geen familienaam hadden gehad of omdat ze te ver weg woonden om precies te weten welke achternaam zij hadden aangenomen. Delen van Limburg en Zeeuws-Vlaanderen waren al eerder ingelijfd bij Frankrijk en kregen al in 1795 een burgerlijke stand.

Vanaf 1811 (of waar van toepassing 1795) was het zo dat een kind altijd de achternaam van de vader kreeg (als er geen vader bekend was, de vader wenste het niet te erkennen, of de moeder wenste de erkenning tegen te houden, kreeg het kind de naam van de moeder). De burgemeester heeft het voorrecht een naam te kiezen van een vondeling. Het was de gewoonte dat een getrouwde vrouw de achternaam van haar man voerde, echter officieel veranderde haar naam niet en hield ze haar 'meisjesnaam'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het antwoord is dus: 1811.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op wikipedia staat 18 november 1811 maar via de andere link was het 18 augustus 1811. Ik houd augustus aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet nodig om deze vraag langer open te houden, mooi uitgebreid en duidelijk antwoord. +10

Andere antwoorden (1)

Dat heeft Napoleon ingevoerd, dus rond de 18e/19e eeuw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mis! Dikwijls wordt aangenomen dat de achternamen ingevoerd zijn door Napoleon Bonaparte en dus aan hem te danken zijn, maar dat is een misvatting. http://www.historien.nl/de-geschiedenis-van-de-achternaam/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de tijd is overigens wel goed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is het antwoord goed want napoleon heeft het verplicht gesteld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o... dan moet ik maar s goed gaan lezen, ik verbaasde me al ;) sorry voor mn foutje :p