Hebben wij door de overheid aangewezen "hulp en schuilplaatsen" voor, tijdens en na een ramp?

Zo ja, hoe kom je er achter waar die zijn in jouw gemeente?

{ mensen in Haiti nu, ze blijven in de stad, terwijl ik zelf denk dat ik per direct richting kust of vliegveld zou gaan, of ik nu zou weten van hulp of niet! vandaar dat ik mij afvraag of wij hier hulp plekken hebben... }

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

in Valkenburg Limburg zijn in de gemeente grotten speciaal schuilkelders gemaakt
de atoomschuilkelder is gemaakt in 1978 en er kunnen 10.000 mensen in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! Nu wilden we toch al graag in Valkenburg gaan wonen binnen een jaar of wat.... Allen ook bedankt voor de antwoorden!

Andere antwoorden (7)

ik denk het niet.
ik denk dat in nederland plaatsen gemaakt zouden worden in bv sportzalen / scholen / dorpshuizen etc.
en dat de mensen daar dan gewoon heen kunnen
14 jaar geleden
In de 50-er jaren moesten we van de overheid bij een ramp onder de tafel gaan zitten. Heb nog niet gehoord of ze hun advies hebben herzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zover als ik weet is er alleen maar een schuilkelder voor de koninklijke familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik net willen zeggen. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan delen we het antwoord toch.
Deze hulp en schuilplaatsen zijn niet actueel en dus wordt er ook niets aangewezen.
Pas als de nood hoog is dan rennen we met zijn allen achter de feiten aan.
ook de aanvallen die we tegenwoordig kunnen verwachten gaan zo snel dat er van verstoppen w.s. geen sprake kan zijn.
Maar we moeten wel nuchter blijven. Dergelijk plekken kosten gruwelijk veel onderhoud en hoe moet je dat dan bekostigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige gemeenten staan (ex-) overheidsgebouwen waar speciale kelders gemaakt zijn die als schuilplaats kunnen dienen. Maar of dat ergens gedocumenteerd is betwijfel ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de vuurwerkramp in Enschede is de overheid zich actief bezig gaan houden met het maken van rampenplannen voor alle gemeentes en provincies. Er zijn nu zogenaamde veiligheidsregio's gevormd waarin brandweer, politie en GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen) samenwerken. Ik weet niet of iedere veiligheidsregio zijn zaakjes al helemaal op orde heeft maar ze zullen al een heel eind zijn. Het ligt er helemaal aan in welke veiligheidsregio je woont betreffende de te nemen maatregelen tijdens een ramp. Kijk op de onderstaande site want daar zul je zeker wijzer van worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Veiligheidsregio
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die zijn er. Ik weet dat onder Hoog hoog catharijne in Utrecht een schuilkelder is voor rond de 10.000 personen. Voor wie geen idee.

Toegevoegd na 22 minuten:
Eigelijk een atoombunker.

Toegevoegd na 45 minuten:
Onder deze link even zoeken onder schuilkelder en je vindt ze allemaal in Utrecht http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/archieven/algemeen/1007-3 En ze zijn er nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
KAn ik alvast reserveren??? :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij wel, maar ik woon in een PvdA gemeente dus ik ga ervan uit dat alles al is gereserveerd