welke landen zijn failliet/ staan op het punt failliet te gaan?

en wat gebeurd er met die landen? En als er geen lening voor word verstrekt wordt het gebied dan verdeeld ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn geen landen die officieel failliet zijn. Landen die een hoge schuld hebben zijn er wel. De nationale schuld ten opzichte van het Bruto Binnenlands Product (BBP) is een van de indicatoren van de gezondheid van een economie.

Een lage schuld tot het BBP geeft aan dat het een economie waarin genoeg winst wordt gemaakt om de geproduceerde schulden terug te betalen. Overheden streven naar een lage schuld BBP-ratio.

Volgens het CIA World Factbook was de overheidsschuld in Japan in 2010 was 225,8% van het BBP.

De Top-10 van 2010

1 Japan 225,8
2 Saint Kitts en Nevis 185,0
3 Libanon 150,7
4 Zimbabwe 149,0
5 Griekenland 144,0
6 IJsland 123,8
7 Jamaica 123,2
8 Italië 118,1
9 Singapore 102,4
10 België 98,6

Als een staat geen leningen meer krijgt heeft het geen geld meer om de ambtenaren uit te betalen, waardoor het overheidsapparaat stil komt te liggen. Daardoor werkt de belastingdienst niet meer, waardoor er geen inkomsten meer komen. Ook kan het leger niet meer betaald worden. Dat maakt een land dus weerloos.

Dit is een theoretische kwestie, omdat als een land failliet gaat, zal dit een wereldwijde crisis veroorzaken. Andere landen zullen dus de schuld niet innen bij een land dat op het punt staat om failliet te gaan, eerder zullen zij zelfs nieuwe leningen verstrekken, zoals we nu zien in de eurozone.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste landen zitten dik in de schulden(VS met ruim 10 biljoen euro schuld, Nederland met 396 miljard euro schuld). Als het commerciële bedrijven zouden zijn, waren ze allang failliet verklaard.