Waarom eist een officier van justitie een straf als de rechter toch beslist?

Een officier van justitie eist een straf, maar de rechter beslist uiteindelijk. Wat is de meerwaarde van een eis dan nog?
Zou een rechter denken: "ik wil eigenlijk 5 jaar cel geven, maar de officier eist 10 jaar, laat ik er maar 7 van maken?"

Oftewel: in hoeverre beïnvloedt de eis de uitspraak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een officier van justitie is verplicht partijdig, hij stelt een eis namens de staat.
De advocaat van de verdachte is ook verplicht partijdig, hij behartigt immers de belangen van zijn cliënt.
Als een rechter zonder meer de eis zou overnemen, dan zou de advocaat net zo goed kunnen thuisblijven. Maar zo werkt het niet. Een rechter luistert naar beide partijen, wikt en weegt de motieven van beide partijen en komt dan tot een oordeel. Er kan namelijk sprake zijn van allerlei redenen die tot een lagere strafmaat kunnen leiden dan de maximumstraf uit de wetboeken.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed uitgelegd. +
Er zijn twee partijen.
De rechter is onpartijdig.
Computoon
11 jaar geleden
Daar zullen we vermoedelijk nooit achterkomen.
De officier van justitie geeft aan het eind van zijn requisitoir altijd zijn eis: een veroordeling of vrijspraak.

Andere antwoorden (2)

Een eis is iets dat verlangd wordt. Het wordt dus zeer dringend gevraagd maar de rechter maakt uiteindelijk de beslissing.

Vandale.nl
een eis (de; m; meervoud: eisen)
iets dat verlangd wordt krachtens recht of macht; vordering
voorwaarde, gesteld voor een tegenprestatie: eisen stellen
(juridisch) door het OM geëiste straf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ook dat is wel logisch. +
Dit heeft te maken met de scheiding der machten.

De rechtelijkemacht is een macht die geheel losstaat van de wetgevende- en de uitvoerendemacht en dient zijn eigen beslissing te nemen.

De officier van justitie is lid van de uitvoerende macht (openbaar ministerie) en geeft aan welke straf de staat iemand wil opleggen aan de hand van het delict dat heeft plaats gevonden.

Als eerste dient een rechter aan de hand van de door de verdediging ingevoerde stukken te beoordelen of de verdachte schuldig is.

Daarna dient de rechter de eis te toetsen aan de wetgeving en aan het maatschappelijk belang van de straf.

Hierbij kan een rechter tot een geheel andere strafoplegging komen dan wat de OVJ eist.