Waarom is het vorige kabinet niet doorgegaan?

Ze hadden toch naast een gedoogakkoord ook een regeerakkoord en moesten toch al een meerderheid zoeken als ze geen PVV steun hadden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
sinds kort weten we dat uit het NRC: Rutte wilde opnieuw proberen met links een nieuw kabinet te vormen en heeft daartoe samen met het CDA ervoor gezorgd dat Wilders het kabinet niet langer kon gedogen

Het beste antwoord

Ze hebben een regeerakkoord gemaakt met gedoogsteun, dus ze WISTEN dat alles wat zou voortvloeien uit dat regeerakkoord door de tweede kamer kon komen.

Toen de PVV aangaf geen gedoogpartner meer te zijn kun je niet zomaar even een andere partij vragen die het ook eens is met het regeerakkoord van anderhalf jaar eerder.

Op zich kan dat wel, en er zat zelfs brood in een kabinet van de partijen van het lente/Kunduz-akkoord maar zo'n doorstart met andere partijen komt zelden voor; handdoek in de ring dus en op naar de verkiezingen (in de hoop dat je er dan als partij beter voorstaat). De partijen uit de coalitie denken ook zo: misschien halen we meer zetels als we de nieuwe verkiezingen afwachten.