Gemeenteraadsverkiezingen 2010. (Zie uitleg.)

"Gemeenteraadsverkiezingen 2010 - Op 3 maart 2010 zijn in heel Nederland gemeenteraadsverkiezingen."

‘In heel Nederland’ loopt het dan overal gelijk??
Pieter zei bijvoorbeeld gister ergens op GV "Nee, ik ga niet stemmen. Ik heb vorig najaar al gestemd, ik woon in de (nieuwe) gemeente zuidplas, dus ik kan nu niet meer stemmen." Deze moeten dan toch over vier jaar weer stemmen, dus niet in 2014 maar in 2013?
En een gemeenteraad kan toch net als het kabinet ‘vallen’. Dan moet er toch ook weer eerder gestemd worden en lopen deze 4 jaar toch ook anders dan het 'normalen'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoordman heeft al een super antwoord gegeven. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is eigenlijk niet meer te overtreffen hè ;-) Thx voor je plusje Lora :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemeenteraad en kabinet worden vergeleken. DIt klopt niet de gemeenteraad is wetgevende macht en een kabinet is uitvoerende macht. De wetgevende macht van klein naar groot is gemeenteraad, provinciale staten, parlement. De uitvoerende macht, college van b&w, gedeputeerde staten, kabinet.

Antwoorden (1)

Dat klopt. Niet in alle gemeenten vinden in maart 2010 verkiezingen plaats voor een nieuw gemeentebestuur. Zo mochten de inwoners van Reiderland, Scheemda, Winschoten, Nieuwerkerk aan den IJssel, Zevenhuizen-Moerkapelle, Moordrecht, Horst aan de Maas, Venray, Sevenum en Meerlo-Wanssum vanwege een geplande gemeentelijke herindeling al in november 2009 stemmen. Ook in Bloemendaal en Kaag en Braassem vinden geen verkiezingen plaats, omdat deze al in november 2008 plaatsvonden. In bijvoorbeeld Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen en Loenen daarentegen wordt de gang naar de stembus pas eind 2010 gemaakt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apart dat het dan toch redelijk landelijk word aangepakt in de media.. Laat dan lekker iedere gemeente zelf 'reclame' maken voor deze verkiezingen.. Vind je niet? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk antwoord +
AWM
14 jaar geleden
Ach, de verkiezingen zijn zo goed als landelijk. Het aantal stemgerechtigden in de gemeenten die nu niet aan de buurt komen is heel klein. En er worden heus wel lokale campagnes gevoerd in die gemeenten tegen die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En landelijke campagnes zijn erg duur voor de partijen dus zullen ze het grove geschut pas inzetten wanneer de meerderheid van de gemeenten verkiezingen heeft.