Kan een kabinet ook vallen wanneer de twee hoofdpartijen nog wel vertrouwen in elkaar hebben?

Wanneer de 2 hoofdpartijen PvdA en VVD nog wel vertrouwen hebben in elkaar en samen willen werken, maar de andere partijen hebben geen vertrouwen meer in hen, kan het kabinet dan ook vallen? Of kan dit alleen als een van de 2 partijen geen vertrouwen meer heeft en de stekker er uit trekt? En zo ja, hoe kan het kabinet in zo'n geval vallen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je doet net alsof je WILT dat het valt.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is het niet, maar gezien al het commentaar ben ik wel benieuwd of een kabinet kan vallen wanneer de anderen geen vertrouwen meer in ze zouden hebben.

Het beste antwoord

Ons politieke stelsel bestaat uit een aantal 'Machten'.

De regerende partijen (het Kabinet) zijn de 'wetgevende' Macht.
De Kamer ( d.i. de 2e kamer) heeft de controlerende 'Macht' en is de volksvertegenwoordiging in de Staten Generaal.

Dan is er nog de 1e Kamer, die bestaat uit leden (senatoren) uit dezelfde politieke partijen die ook de regering en de oppositie vormen en ook zitting hebben in de 2e Kamer.
Deze kamer heeft een 'toetsende' taak, met een indirecte invloed.

In een democratie zoals de onze, is de 2e Kamer ('het Volk') in principe de baas in ons land.
De 2e Kamer kan d.m.v. 'Moties' de regering dwingen iets anders te doen dan dat de regering zou willen dat er gebeurd.

Weigert de regering gehoor te geven aan de wens van de 2e Kamer dan kan de Kamer de regering in principe naar huis sturen. (Het kabinet valt dan)
Daarvoor moet dan een meerderheid in de 2e Kamer een motie steunen die het vertrek van de regering of 'n belangrijke minister eist.

De premier van de regering moet dan het ontslag van de voltallige regering aanbieden aan de Koningin.
De Koningin beslist dan of dat zij dat ontslag aanvaardt of aanhoudt.

Er zijn een aantal moties die als zwaar worden ervaren en aanleiding kunnen geven tot de val van een kabinet.

De zwaarste is de 'Motie van wantrouwen'. Deze motie kan worden ingediend tegen een lid van de regering (Minister of Staatssecretaris) maar ook tegen de hele regering.

Dan is er de 'Motie van Afkeuring'; Deze Motie wordt gebruikt als een lid van de regering bepaald gedrag heeft vertoond dat niet door de beugel kan of maatregelen neemt die tegen fatsoenlijk beleid ingaat.
Het getroffen lid kan dan opstappen waardoor het kabinet als geheel onstabiel wordt.

De lichtste is de 'Motie van Treurnis'. Met deze motie laat de 2e Kamer weten dat bepaald beleid door de regering of gedrag van een of meer leden van de regering wordt afgekeurd maar dat er nog ruimte voor beterschap is.

De 1e Kamer kan in principe alleen aanstaande wetgeving terug verwijzen naar de 2e Kamer als deze wetgeving niet deugd of schadelijk is voor het land. Deze dient dan op haar beurt het wetsvoorstel opnieuw met de regering te overwegen.

Dus niet de zittende regeringspartijen maken uit of zij blijven regeren maar de 2e Kamer bepaald dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Een correctie op de eerste zinnen van je antwoord: In Nederland vormen de Eerste Kamer, de Tweede Kamer en de regering samen de wetgevende macht. De uitvoerende macht wordt gevormd door de koningin en haar ministers met hun ambtenaren. Er geen strikte scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht. Doordat de Eerste en Tweede Kamer medewetgever zijn, kunnen zij de uitvoerende macht controleren. Er zijn in Nederland (dus) een wetgevende macht, een uitvoerende macht en nog een derde macht, namelijk de rechterlijke macht. Een correctie op de laatste zinnen van je antwoord: "[...] niet de zittende regeringspartijen maken uit of zij blijven regeren maar de Tweede Kamer bepaalt dat." Wanneer een kabinet valt vanwege een motie, zal vrijwel altijd een meerderheid van de leden van Tweede Kamer vóór die motie hebben gestemd. Dat betekent (bij een meerderheidskabinet) dat ook leden van (minstens) een regeringspartij moeten hebben meegestemd, anders kan er (natuurlijk) nooit een meerderheid tégen de regering stemmen. Er is daarbij dus wel een rol voor de zittende regeringspartijen! Op dit moment is het zo, dat zo lang de regeringspartijen vertrouwen in elkaar hebben, de regering zal blijven zitten. Immers: deze hebben nu, op basis van de uitslag van de laatste verkiezingen, een meerderheid in de Tweede Kamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dank voor je aanvullingen Antoni ... ik heb het antwoord bewust wat simpeler opgesteld omdat als ik alles had neer getypt, de 2500 tekens te weinig waren geweest.
Puur politiek gezien heb ik mij beperkt tot wat de relatie is tussen de regering en de 2e Kamer waar in hoofdzaak toch wordt bepaald of een regering de rit uitzit of niet.
De regerings coalitie kan het misschien wel leuk met elkaar hebben maar als het partij belang van een der coalitie genoten in het gedrang komt dan wordt de lont toch in de 2e Kamer aangestoken en soms zelfs in de 1e Kamer (nacht van Wiegel).
Antoni
11 jaar geleden
Dat klopt helemaal. Dank voor je reactie!

Andere antwoorden (5)

Zo lang er nog vertrouwen is tussen de beide partners zal het kabinet niet vallen, alls pogingen van de oppositie ten spijt.
Wel bestaat de mogelijkheid weer wat bij te schaven, maar dat alleen bij gemor uit de eigen gelederen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Fraaie avatar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb dank!
Er kan een motie van wantrouwen tegen het kabinet worden aangenomen door de oppositie. In zo'n geval zal het kabinet meestal haar ontslag aanbieden bij de koningin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oppositie heeft geen meerderheid, dus zolang de kabinetspartijen elkaar steunen (geen dissidenten) zal een dergelijke motie nooit aangenomen kunnen worden. Maar het signaal is natuurlijk wel duidelijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat ook zoiets als een minderheidskabinet, daarnaast gebeurt het in een roerig kabinet wel eens dat er kamerleden opstappen waardoor ze toch een minderheid hebben.
Het opstappen van een kabinet kan ook een heel andere reden hebben, maar dat is niet zo gebruikelijk.

Bijvoorbeeld. Kok II is gevallen naar aanleiding van het rapport van het NOID over het bloedbad bij Screbrenica. De kabinetsleden gaven met hun ontslag aan dat de politieke medeverantwoordelijkheid was voor het feit dat de Nederlandse militairen het bloedbad niet hadden kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tweede kamer zou een motie van wantrouwen aan kunnen nemen tegen de regering. In dat geval moeten ze wel opstappen.

Maar de in de tweede kamer zittende kamerleden stemmen (m.i. onterecht) in partijbelang, in plaats van in het belang van de controlerende Tweede Kamer. Dus dat zal niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen als de eerste kamer dwars gaat met een wetsvoorstel. Kok II is hier biijna over gevallen ( zie de link). In de huidige politieke constellatie is dit ook mogelijk.