Wat is er gebeurd met de 'wet op de zondagsrust'?

Enige tijd geleden (nog in 2009) bestond er een dergelijke wet, nu kan ik deze niet meer terugvinden. Is deze afgeschaft? Waar kan ik eigenlijk vinden welke (delen van) wetten afgeschaft zijn en eventueel waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat een wet is uit de middeleeuwen. Christelijke ideeën heeft gelukkig niet iedereen in Nederland, dus niet iedereen zit op zulke onzin te wachten als een rustdag omdat onze lieve heer toen toevallig uitgeput was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je verklaart me voor gek? Een antwoorder hieronder zegt dat de wet in 2001 is afgeschaft, ik heb in ieder geval vorig jaar de tekst nog gezien en die was bepaald niet in Middel-Nederlands opgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij blijkt trouwens nog te bestaan en nog geldig te zijn. De Belgische variant heet zo zoals ik hem hier in de vraag noem, ik heb me dus vergist, want de Nederlandse wet heet gewoon Zondagswet. http://www.st-ab.nl/wetten/0996_Zondagswet.htm

Het beste antwoord

Deze lijkt in 2001 afgeschaft te zijn (Het voorstel ervoor stamt uit 2001). Het waarom.. Waarschijnlijk omdat onze maatschappij geen grondwettelijke basis in christendom heeft?:

Het recht op een vrije zondag hoeft niet in een aparte wet te worden vastgelegd. Minister Vermeend van Sociale Zaken vindt een initiatiefwet van PvdA en ChristenUnie van deze strekking 'overbodig'. Werknemers kunnen nu ook al met werkgevers onderhandelen dat ze op zondag niet hoeven te werken, zegt hij.

De Tweede Kamer spreekt deze week over de initiatiefwet van Bussemaker (PvdA) en Van Dijke (ChristenUnie) die werknemers het recht geeft werk op zondag te weigeren. De initiatiefnemers vinden dat zondag een rustdag moet zijn die ook aan maatschappelijke taken besteed kan worden. Door de flexibiliteit van de arbeidsmarkt vrezen zij dat werkgevers druk uitoefenen op werknemers.

De lacune in de wet die de twee Kamerleden signaleren, bestaat volgens de PvdA-minister echter niet. 'Een interpretatiekwestie', aldus Vermeend. Daarnaast ziet hij ook juridische bezwaren.

De initiatiefwet wordt, zoals het er nu naar uitziet, gesteund door een Kamermeerderheid van PvdA, ChristenUnie, CDA, SGP, SP en GroenLinks. De VVD is tegen, D66 heeft bezwaren. Volgende week wordt gestemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een democratie is iedereen gelijk en zou er behalve een zondagsrust voor de christenen ook een zaterdagsrust voor de joden en een vrijdagsrust voor de moslims moeten zijn; ik vrees dat de economie dat in zijn huidige vorm niet kan dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik zou het ook niet gek vinden als een dergelijke archaïsche wet is afgeschaft en ook niet verkeerd trouwens, maar ik vroeg me af wat ik gemist heb, ik meen de wet dus echt nog vrij recent ingezien te hebben.