hoe stel ik de politie aansprakelijk voor schade aan mn laptop?

vorige week is mijn vriend aangehouden en meegenomen naar het buro omdat hij een wietkwekerij op zolder had. Ook zijn zn fiets werd meegenomen en de laptop die bij hem op tafel stond en daar gaat het om. Die laptop is van mij tenminste het is een leenlaptop ter vervanging van mijn eigen laptop die ik moest laten repareren. Nou is het dus zo dat degene die hem in beslag heeft genomen dit niet netjes heeft gedaan, de doos lag er achter en daar hebben ze hem keurig ingedaan alleen de foamblokken die in de doos ook zaten om de laptop vast te zetten in de doos die lagen nog gewoon op tafel en ook hebben ze de adapterbij de laptop aan de kant van het beeldscherm in de doos gepropt terwijl daar een apart vakje voor was. De volgende dag mocht mijn vriend weer naar huis en kreeg ook zijn fiets en de laptop weer mee en hij is daar dus mee naar huis gegaan zonder van te voren op het buro the checken of alles nog wel heel was. Toen hij thuis was en ik de doos openmaakte werd helaas mijn vrees waarheid het scherm is dus stuk! De dagwaarde van de laptop is 379 euro en die zal ik moeten betalen denk ik want inmiddels is mijn eigen laptop klaar en moet ik de lener weer terugbrengen. Hoe ga ik dit aanpakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik zou een brief richten aan de officier van justitie en hem/haar verzoeken de door de politie aangerichte schade te vergoeden.

Je kunt daarin aangeven dat men je heeft aangeraden een civiele procedure te starten maar dat jij wil voorkomen dat de aansprakelijkheidsschade voor de politie tot een te hoog bedrag oploopt.

Bovendien is het zo dat wanneer de zaak in de minne geschikt wordt, die zaak altijd veel minder tijdrovend zal zijn.

Als je de officier van justitie goed geargumenteerd, vriendelijk en redelijk benadert, vermoed ik dat je geen grote moeite zal kosten de schade vergoed te krijgen.

Ik wens je in elk geval heel veel succes.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Ton, heeft de officier van justitie ook een correspondentieadres of moet ik die brief dan afgeven bij dat betreffende politiebureau?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet even nagaan of er in jouw woonplaats een rechtbank gevestigd is en zo niet, onder welke rechtbank je dan wèl valt. Dit kun je gemakkelijk te weten komen bij een plaatselijk bureau van politie. Je richt je brief aan de daar zittende officier van justitie, per adres die rechtbank. Als je je brief aan de politie zou overhandigen acht ik de kans dat de officier van justitie jouw brief ooit onder ogen krijgt toch wel wat geringer omdat men daar al meteen kan aangeven dat je toch geen schijn van kans hebt en aan de officier kan zeggen dat de zaak inmiddels afgedaan is. Groetjes,
Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je hulp Ton!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je hulp Ton!

Andere antwoorden (2)

Wat je zou kunnen doen:

Een keurige beleefde brief schrijven naar de commisaris van politie en die daarin aansprakelijk stellen voor de door jou geleden schade.

Dan zul je dus heel aannemelijk moeten maken dat die schade
*inderdaad zo veroorzaakt is door de politie.
* niet al aanwezig was.
* van wie die laptops is
* waarom die daar lag
* waarom je vriend niet gecontroleerd heeft of alles in orde was.
* en nog wat details. Zoals de bon van de laptop of de leenovereenkomst......

Hier vind je wat voorbeeldbrieven voor aansprakelijkheid stelling.

http://aansprakelijkheid.startpagina.nl/prikbord/6384217/aansprakelijk-stellen-voorbeeldbrieven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel Momopoyolo dit helpt mij al een flink eind op weg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zorgen dat ie voortaan geen kwekerij meer opzet. Voorkom je dit soort incidenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat ie dat ook wel niet meer zal doen hij is flink geschrokken was een goede les! Als ik het ook had geweten dat hij het ging doen had ik het uit z'n hoofd gepraat. Helaas heeft hij het opgezet toen ik een week op cursus was
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waardoor is het scherm dan stuk geraakt?
Neem aan dat de laptop dichtgeklapt in de doos zat, of zat de adapter tussen beeldscherm en toetsenbord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de laptop zat idd dichtgeklapt in de doos maar de adapter was er bij gepropt aan de bovenkant van de laptop waardoor er dus druk kwam te staan op het scherm. Het is ook alleen het scherm wat stuk is, de laptop zelf werkt nog. In bijna elke gebruiksaanwijzing van wat voor laptop dan ook staat duidelijk dat je niets op de laptop moet leggen en al helemaal moet vermijden dat er druk op komt te staan. Je ziet ook duidelijk een breuk in het scherm precies op de plek waar de adapter op het scherm drukte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De behuizing is dus stuk, het beeldscherm is nog heel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee het beeldscherm is stuk doordat de behuizing te veel druk kreeg (zat ook echt een deuk in de behuizing)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb er een ander beeldscherm aangehangen om te kijken of de laptop zelf nog werkte
Bel (of laat bellen) met de afdeling waar je vriend door is aangehouden, leg je verhaal uit en vraag het correspondentieadres van het buro schadezaken van dat korps. Vervolgens een uitgebreide brief (liefst met foto's van de schade) opstellen en aangetekend versturen, danwel in persoon afgeven bij die afdeling (vraag dan een ontvangstbewijs). Het korps moet op jouw claim reageren en bij afwijzing heb je in ieder geval een duidelijk antwoord op papier staan, waar je eventueel vervolgstappen mee kan ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord kegeltje!