Is het voordelig voor een politieke partij om in de regering te zitten?

Wat mag de regering wel doen en het parlement niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat mag de regering wel doen en het parlement niet? Regering= Koningin+ministers
Parlement= Eeste en Tweede kamer
Of:
In Nederland wordt het woord regering ook gebruikt om een coalitie aan te duiden van partijen in de Tweede Kamer, die op dat moment een onderling regeerakkoord hebben bereikt. Vaak vormt deze coalitie een meerderheid in de Kamer, maar dat is niet altijd het geval. De regerende partijen (coalitie) verdelen vaak de ministerposten, met de grootste partij die dan de vaak de minister-president levert. De oppositie (de rest van de partijen) kan enkel nog commentaar leveren en via discussie nog een en ander proberen te overtuigen/veranderen. Dus ja als je wil regeren is het voordelig om in de regering (of je er nu coalitie of ministers mee bedoelt) te zitten.

Antwoorden (1)

Als vuistregel mag je aanhouden: De regering bestuurt en de kamer controleert.

Als partij die in de regering zit ben je mede-bestuurder en kun je de besluitvorming bepalen. Je heb je dus veel meer invloed.

Dat heeft als voordeel dat je je idealen rechtstreeks terug kunt zien in het beleid. Als nadeel: je bent ook verantwoordelijk voor alle nare boodschappen, zoals bezuinigingen e.d.

Als partij die alleen in de kamer zit, en niet in de regering, is het veel meer afwachten wat de besluitvorming in gaat houden. Daar mag je dan voor of tegen stemmen en (kort door de bocht !!!) niet veel meer.
Daarmee heb je dus veel minder invloed, maar je kunt met alle positieve berichten meedoen (door vóór te stemmen) en luidkeels tegen alle nare berichten ingaan zonder dat het al te veel echte gevolgen heeft.

Een partij die er voor kiest (of gedwongen wordt) in de kamer te blijven heeft een veel gemakkelijkere positie en kan eenvoudig keizers aanspreken waardoor je soms ook véél kiezers aan kan spreken.
Andere kiezers zien juist graag hun idealen sterk vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur van het land.
Uiteindelijk moet je immers in de regering zitten om wérkelijk de regels aan te kunnen passen.

Het is dus vaak een afweging en strategie voor een partij of je wel of geen deelnemer in de regering wil zijn.

*disclaimer: ik zet het wat eenvoudig neer. In werkelijkheid is het veel ingewikkelder, maar ik kies er voor het hier even wat simpel te houden.
Antoni
7 jaar geleden
Ondanks het feit dat je aangeeft het wat eenvoudig neer te hebben gezet, vind ik dat je het recht van initiatief van de Tweede Kamer wel moet noemen in je beschrijving.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dat is een belangrijk onderdeel, eens ! Maar dat is nou precies de factor die het allemaal zo ingewikkeld maakt, want dan moet ik ook uit gaan leggen dat de kamer eigenlijk de baas is, maar dat de minister daar soms (vaak) niet naar luistert en tóch vaak kan blijven zitten. Dan moet ik uit gaan leggen dat er voor beslissingen meerderheden gevonden moeten worden en dae er zonder meerderheid niets gebeurd, wat eigenlijk óók een beslissing is. En dan hebben we het noe niet eens gehad over een eerste en een tweede kamer. Of over de gewone en de gronr. We hebben het nog niet eens gehad over het verschil tussen een gewone en een gekwalificeerde meerderheid. Laat staan dat ik heb vermeld dat we in Nederland een trias politica kennen... Kortom: met dit onderwerp vullen ze op scholen hele lesuren. Dat gaat te ver voor een site als GV.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
"Of over de gewone en de gronr." moet natuurlijk zijn: "Of over de gewone en de grondwet."
(damn autocorrect)
Antoni
7 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik ben het met je eens dat er veel meer over te zeggen is...!