wat wil de stijgende rente op 10 jaarsleningen in spanje zeggen?

Ik lees in de krant de laatste tijd vele berichten over stijgende rente (maar een paar maand terug ook dalende rente toen er sprake was van steun) op tienjaars leningen in Spanje. Wat zeggen deze rente tarieven? En wat heeft dit voor invloed op de crisis? Is dit heel erg slecht voor een land als spanje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat wil zeggen dat Spanje nu alleen kan lenen tegen een hoger rente tarief, dus per saldo meer kwijt is uit de schatkist aan rentebetaling.

Ieder land, dus ook Spanje, leeft bij de gratie van leningen.
Leningen die 10 jaar geleden zijn aangegaan lopen nu af en moeten nu in zijn geheel afgelost worden.
Om dit te kunnen doen moet Spanje nu, omdat het zelf geen geld of middelen heeft, deze aflossingen herfinancieren. Met het opnieuw geleende geld worden dan de oude verplichtingen afgelost. Daarnaast probeert Spanje ook extra te lenen om aan hun lopende verplichtingen te kunnen blijven voldoen. (Ambtenaren salarissen, pensioenen, zorg, scholen enz).

10 jaar geleden kon een land als Spanje zulke leningen nog afsluiten tegen een redelijk laag rente tarief omdat het een zgn AAA status had.

Nu ze die status kwijt zijn kost lenen voor Spanje enorm veel meer aan rente. Dat is geld waar in feite niets tegenover staat, behalve de gunst dat ze nog mogen lenen.

Dat zulke lasten dan een land nog verder uitholt schijnt de kapitaalmarkt niet te willen begrijpen. De financiers gaan zelf alleen voor korte termijn winst en kijken de andere kant uit voor de gevolgen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De stijgende rente tarieven zijn slecht voor Spanje de rentelasten stijgen dus de schulden worden steeds moeilijker te betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat wil zeggen dat de markt denkt dat als zij geld aan Spanje lenen zij denken dat de kans groter is geworden dat zij dat geld (en de bijbehorende rente) niet (geheel) terugbetaald zal worden.

De prijs voor dat risico is de voornaamste reden dat de rente oploopt.

Dat is dus slecht nieuws voor Spanje, het kost ze dus meer geld om te lenen, en daardoor zal het voor hun nog moeilijker worden om uit de ellende te komen.