Waarom lijken zoveel vlaggen van landen op elkaar?

Het lijkt wel of er drie standaarden/concepten zijn.

1. Drie staande/liggende strepen
2. Kruis over een achtergrond
3. Punt met drie liggende strepen

Natuurlijk zijn er wat afwijkende modellen maar het gros valt hier onder of een combi van 3 bovengenoemden. Weinig echte afbeeldingen. Zijn er hier ooit harde afspraken over gemaakt? Zijn er aanpassingen gedaan om aan die duidelijke lijnen te voldoen? Mag je je vlag aanpassen en er een moeilijke figuur op mogen maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Onze Nederlandse vlag is de oudste driekleur ter wereld

De vlaggen met strepen zijn ontstaan in de tijd dat je gewoon drie gekleurde repen stof aan elkaar naaide als vlag. Het was in die tijd niet de bedoeling dat het enorm veel geld kostte om een nieuwe vlag te maken met allerlei ingewikkelde motieven.

De vlaggen die later zijn ontwikkeld (Amerika bijv) konden wat ingewikkeldere motieven krijgen en werden echt ontworpen (er werd over nagedacht: zie bron)

Overigens om een antwoord te geven op je laatste vraag: zie de afbeeldingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vlag Moldavië en Haïti
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, als je dan mint, verbeter het dan, heb ik er ook wat aan. Leuke vlaggetjes, daar ben je wel een paar keer zo lang mee bezig om ze te naaien ja :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oranje dat naar rood verandert?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan HADDEN wij toch als eerste een driekleur charden.

Andere antwoorden (1)

Dat de vlagen zoveel op elkaar lijken heeft te maken met de verwevenheid van de landen onderling, daarbij hebben de kleuren op de vlag ook een betekenis.

Met verwevenheid moeten we denken aan kolonisatie en verwevenheid door koningshuizen.

Dat de vlag simpel moest zijn is niet zo verwonderlijk, ten tijde van het ontstaan van de meeste landen moest een gewone huisvrouw in een kort tijdsbestek de vlag kunnen maken van het land waartoe ze behoorde, in die tijd waren er voldoende schermutselingen waarbij dorpen vandaag bij het ene land hoorde en morgen alweer bij het andere.