Waarom stemmen met een rood potlood?

Naar aanleiding van mijn vorige vraag, waarom stemmen met een rood potlood? Waarom niet met een pen of beter nog met een watervaste stift? Potlood is toch ook helemaal niet veilig dat gum je zo uit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Waarom nu uitgerekend het stempotlood rood is, blijft een kwestie van gissen. Voor de hand liggend is het in ieder geval niet, gelet op de gezegden, uitdrukkingen en toepassingen die er van de kleur in omloop zijn, zoals ‘in de rode cijfers staan’, ‘rooie rakkers’, ‘zo rood als een kreeft’, ‘roodhuiden’ of ‘een rode neus hebben’ (vooral bij overmatige alcoholconsumptie).

De afschrikwekkende werking van de kleur is even groot (rood stoplicht) als de aantrekkingskracht ervan, zoals bij het stierengevecht (wat overigens geen wetmatigheid is: sommige torero’s gebruiken ook paarse doeken. De enige reden moet zijn: hoe roder het doek, hoe minder het bloed opvalt dat uit de stier spuit).

Ongemak dient zich aan voor kleurenblinden die rood en groen door elkaar halen. Reden waarom ze voor een blauw potlood hebben gepleit. En waarom andere partijen dan de PvdA en de SP geen oppositie hebben gevoerd tegen het gebruik (namens de overheid) van de socialistische kleur blijft een raadsel, hoewel de VVD in 1998 nog heeft geprobeerd een groen exemplaar te introduceren.

Naar verluidt is de enige overweging waarom het stempotlood rood is en niet geel, roze of oranje (had ook gekund vanwege Nederland als monarchie), dat rood zich zo lekker laat tellen. Eén blik op het stemformulier maakt duidelijk welk hokje is ingevuld. Met stemmingmakerij heeft het dus niets van doen; met oerdegelijk, oud-Hollands pragmatisme daarentegen alles.
Bron:
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article579518.ece/W
aarom_het_stempotlood_rood_is_C_S_Culturele_www.volkskrant.nl%2Fstemtest_Stemtest

Meer over het stemmen (met potlood en papier): http://www.regering.nl/Actueel/Pers_en_nieuwsberichten/2008
/mei/16/Stemmen_met_potlood_en_stembiljet

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook hier: lees de toelichting. De nadruk ligt op 'waarom een potlood' en niet op 'waarom rood'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk - bedankt! Er circuleren meerdere verklaringen voor het stemmen met een potlood. Het zou veiliger zijn, omdat je kan er niet mee kan steken (lijkt me onwaarschijnlijk). Een potlood is minder storingsgevoelig dan een balpen, die leeg kan gaan, en functioneert beter in tropische omgevingen (waar wij dan weer niet mee te maken hebben). http://www.smh.com.au/articles/2004/10/15/1097784025154.html?from=storyrhs (RJ)

Andere antwoorden (3)

Dat is omdat stemcomputers niet genoeg beveiligd kunnen worden (in 2004/2005 was dat ondervonden).

Toegevoegd na 6 uur:
Rood valt meer op op een zwart/wit vel papier. Dan is foutief invullen direct zichtbaar, terwijl met een zwart potlood dat niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... Lees de toelichting. Het is niet 'waarom op papier in plaats van electronisch' maar 'waarom een potlood en geen pen of stift?'
hihihi de pvda heefd dat bedacht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien gaan ze nog eens over op een ander soort potlood, maar laten ze deze eerst maar slijpen en opmaken.Overproduktie wegwerken is een goede zaak.