Hoe zit het met huursubsidie en eigen vermogen dat iemand nog niet heeft?

Mijn vriend woont zelf gehuurd, heeft sinds kort een in familie gedeeld bezit van een huis van de ouders, het is een schenking of erfenis, Nu was dat bij de belasting opgegeven welk bedrag het ongeveer zou opbrengen. Hij moet nu de totaal ontvangen huursubsidie over een heel jaar terugbetalen. Zelf minimum gaat dat heel moeilijk worden. Voor de duidelijkheid zijn bejaarde ouders wonen er nog. Natuurlijk kan het huis niet worden verkocht. Toch wordt er gerekend met een vermogen dat er eigenlijk niet is.
Als wij samen waren geweest dan was het toegestane vermogen niet overschreden maar nu hij alleen woont wel. Waarom is er niet een maat.
Is er een mogelijkheid hier bezwaar op aan te tekenen, wat is er nog aan te doen er is eigenlijk geen ruimte meer met een minimum, hij is gehandicapt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, leuker kunnen ze het niet maken... die belastingdienst.

Het gebeurd vaak dat ouders bij leven hun huis alvast aan de kinderen schenken. Dat kan veel voordeel opleveren voor alle partijen. De ouders houden het zgn. vrije vruchtgebruik van het huis, zij blijven er gewoon wonen tot dat ze allebei zijn overleden of er niet meer kunnen wonen vanwege een sterk toegenomen zorgbehoefte. De kinderen hoeven straks minder erfbelasting te betalen omdat het huis niet meer in de erfenis zit.

In zulke situaties vervallen dan de lusten aan de ouders en de lasten daarvan aan de kinderen. Zij zijn dan immers de eigenaren van het huis geworden wat pas op langere termijn een financieel genot kan gaan opleveren.

De lasten zijn o.m. dat de kinderen dan ook inkomsten belasting moeten gaan betalen over het deel van het vermogen wat hen is toegevallen. Dus een naheffing aanslag over het lopende jaar is niet ondenkbaar.

Huurtoeslag wordt idd toegekend aan mensen die onvoldoende inkomen hebben om de huur te betalen en wordt per belastingjaar vastgesteld.
Het eigen vermogen in dat jaar telt in de toekenning wel mee. (voor alleenstaanden jonger dan 65 geldt een vrijstelling van 21.139 euro)
Het gaat daarbij o.m. om vermogen op spaartegoeden en liquide middelen maar ook bezittingen uit een 'aanmerkelijk belang' zoals aandelen.

Het bezit van een huis dat niet het eigen hoofdverblijf is valt ook onder vermogen en daarvoor kan de OZB waarde als geldige marktwaarde dienen. Soms kan dat gunstig uitpakken omdat die waarde soms onder de werkelijke marktwaarde ligt.

Voordeel van vermogen hebben is dat je dan ook de schulden die je hebt van dat vermogen mag aftrekken. Het restant vermogen is dan het 'reken' vermogen wat bepaald of je recht hebt op toeslagen of dan nog niet.

Dus heeft je vriend leningen lopen, zelfs consumptieve kredieten, dan mag hij die van zijn deel van het 'fictieve' vermogen aftrekken (wel met een drempel van 2900 euro, dus schulden boven dat bedrag uitgaand.)
Als hij daarmee onder de vermogensvrijstelling komt dan is dat een 'reddingslijntje'.

Je vriend zou in theorie nog kunnen afzien van aanvaarding van de schenking. Daarvoor moet dan in overleg met de familie een notariële akte opgemaakt worden waarin omschreven wordt dat hij buiten de schenking valt en het huis verdeeld wordt over de overige kinderen.

In dat geval is hij dan gevrijwaard voor de belastingdienst maar dan kan hij er ook nooit geen aanspraak meer op doen gelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier is niets meer aan te doen hij zal moeten betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ja je heb iets geerfd zo is het nu eenmaal dat is de wet daar kun je geen uitzondering opmaken dat maakt het anders niet eerlijk andere moeten ook betalen.
Ik zou als ik jouw vriend was toch eens contact opnemen met de belastingdienst en de situatie uitleggen.
In sommige gevallen (afhankelijk van de situatie) is er met de belastingdienst best een regeling te treffen.
Ik zou dat dan niet schriftelijk doen maar een afspraak maken met de inspecteur.
Gedeeld bezit is ook vermogen.
Hij zou ook kunnen overwegen om zijn aandeel in het huis aan zijn broers/zusters te verkopen.
Hij zal dan het meerdere vermogen wat hij boven het toegestane vermogen bezit moeten consumeren,waarna hij (als het meerdere vermogen is opgemaakt) wel recht kan doen gelden op huurtoeslag e.d.
Of hij "schenkt" het meerdere vermogen aan zijn ouders....Aas je begrijpt wat ik bedoel.
Allemaal best te regelen zonder dat je de regels overtreed of illegaal bezig bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aas je begrijpt wat ik bedoel klinkt wat Utrechts maar moet natuurlijk ALS zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
hij heeft het ontvangen en dan schenken het maakt niet uit hij moet eerst betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt natuurlijk,maar om voor de toekomst de huurtoeslag die dus waarschijnlijk echt nodig is veilig te stellen zal hij maatregelen moeten nemen.
Voor het terug te betalen jaar heeft hij pech en zal hij moeten terug betalen.
Wel zou een overleg met de belastingdienst mogelijk een oplossing kunnen brengen voor het terug te betalen jaar.
Het ligt er aan welk woonrecht zijn ouders hebben met betrekking tot dat huis. Als de ouders het vruchtgebruik hebben geërfd en alle kosten dragen dan heeft je vriend het blote eigendom. Dat wordt berekend door de economische waarde (niet de WOZ waarde) minus de waarde van het vruchtgebruik. Dat laatste o.b.v. de leeftijd van de ouders.

Toegevoegd na 5 dagen:
Waarde vruchtgebruik, blote eigendom en periodieke uitkeringen als de looptijd afhankelijk is van het leven van 1 of meer personen
Leeftijd Factor
Jonger dan 20 jaar 16
Van 20 tot 30 jaar 15
Van 30 tot 40 jaar 14
Van 40 tot 50 jaar 13
Van 50 tot 55 jaar 12
Van 55 tot 60 jaar 11
Van 60 tot 65 jaar 10
Van 65 tot 70 jaar 8
Van 70 tot 75 jaar 7
Van 75 tot 80 jaar 5
Van 80 tot 85 jaar 4
Van 85 tot 90 jaar 3
Ouder dan 90 jaar 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vruchtgebruik staat voor de de waarde van het vrij wonen per jaar en wordt vermenigvuldigd op basis van de leeftijd van de vruchtgebruikers . Hoe langer zij statistisch hebben te leven des te hoger is de waarde van het vruchtgebruik.