Ten eerste zijn Afrikaanse landen geen natuurlijke landen. Zij zijn ontstaan uit de koloniale tijd en vaak zijn grenzen met lineaal getrokken op de onderhandelingstafel met Duitse, Britse en Italiaanse hoge heren die bepaalden. Dat betekent dat volk en staat eigenlijk nooit overeenkomen (er zijn dus geen naties, er is geen duidelijke nationaliteit binnen een landsgrens). Sterker nog, verschillende volkeren leven over meerdere staten verdeeld. Dit geeft sowieso onrust (vergelijkbaar met Koerden die in Turkije én Irak wonen bijvoorbeeld).

Daarnaast is voor vele landen in Afrika het democratische model nog relatief jong en dus ook heel kwetsbaar. In Europa hebben we ook moeten leren, en daar hebben we heel lang over gedaan (met de laatste stuiptrekkingen van anti-democratische bewegingen in Griekenland en Spanje die tot vér in de twintigste eeuw dictatoriaal bestuurd zijn).

Landen zijn op cruciale gebieden minder ver ontwikkeld als hier in het Westen. Infrastructuur, onderwijs, zorg, het schort er nog wel eens aan. Dit maakt het verspreiden van de democratische boodschap en het stimuleren van actieve politieke deelname (zonder geweld) niet eenvoudig.

Tot slot is de welvaart in Afrika niet zo hoog als in het Westen en bovendien wat minder gelijkmatig verdeeld over de bevolking(sgroepen). Dit leidt ook tot onrust en spanningen.

Uit deze optelsom staat de sterkste leider op. Dat hoeft niet per definitie een lievertje te zijn. En zal dat ook meestal niet zijn. Zonder sterke democratie laat 'Macht corrumpeert' zich het duidelijkst gelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Afrika is eeuwen al leeggeplunderd om haar olie/diamanten/ivoor/slaven/beesten en zijn altijd onder de duim gehouden door buitenlandse krachten. Hierdoor is hun eigen ontwikkeling achtergebleven en blijven de mensen alleen maar luisteren naar de mensen die de meeste macht hebben en die het meeste beloven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat in Afrika een stammencultuur heerst. Een politiek leider zal als eerste zijn eigen stam bevoordelen. Bovendien zijn veel Afrikaanse landen ex-koloniën, en na het vertrek van het Europese bewind was het makkelijk in een ontwikkelend land de macht te grijpen en te misbruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de bevolking meestal niet echt stemgerechtigd is en niet actief kan deelnemen aan het politieke proces. Bovendien is de neo-koloniale invloed nog sterk aanwezig in het benoemen van leiders. De keuze is klein en dan heb je automatisch "minder bekwame" leiders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat veel leiders nooit geleerd hebben om een land op te bouwen. Als een leider eenmaal aan de macht is het eerste wat hij doet is zijn macht veilig stellen. Een alnger termijn beleid is gedoemd te mislukken omdat dat veel tijd vergt en voor je het weet heeft een of andere rebellengroepring de macht overgenomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat Afrikanen geen waarde hechten aan consensuspolitiek en liever het recht van de sterkste laten zegevieren.