Wat valt er allemaal onder je 'inkomen' voor de belastingdienst?

De belastingdienst heeft vaak informatie nodig over je inkomen. Wat is dat precies, is dat alleen wat je krijgt uit loon of ook wat je nog aan subsidies (bv huursubsidie/studiefinanciering) en giften zoals geld van je ouders krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Over het belastbare inkomen uit werk (bijvoorbeeld loon of winst uit onderneming) en woning (bijvoorbeeld inkomsten uit verhuur van de eigen woning) moeten belastingplichtigen belasting betalen.

Inkomsten uit werk en woning

Onder de inkomsten uit werk en woning vallen:
- de belastbare winst uit onderneming;
- het belastbare loon;
- het belastbare resultaat uit overige werkzaamheden zoals:
- inkomsten van freelancers;
- betalingen voor diensten en auteursrechten;
- bijzondere situaties, zoals het ter beschikking stellen van vermogensbestanddelen
- de belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen, zoals alimentaties en bijstandsuitkeringen;
- de belastbare inkomsten uit eigen woning.

Subsidies vallen hier dus niet onder. Subsidies zoals bijv de huursubsidie zijn afhankelijk van het inkomen. Hoe hoger je inkomen hoe minder subsidie je krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alles wat je aan geld krijgt.
, zoals je loon, korting bij je werkgever( dit geld meer voor winkelpersoneel) cadeaubonnen die je krijgt etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder het inkomen valt loon, winst, dividend, uitkeringen als WW, AOW, stufi, maar niet overheidssubsidies zoals heffingskortingen en toeslagen, zoals huur- of zorgtoeslag. Giften zijn overdracht van vermogen en zijn geen inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de belastingdienst is Stufi wel inkomen, voor DUO natuurlijk niet.
fisbel
11 jaar geleden
Pedro: je bent wel heel hardnekkig. Stufi is geen inkomen voor de belasting / inkomstenbelasting. Lees de informatie van de Belastingdienst: Belasting - hoe werkt het - nog maar eens door.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/belasting_hoe_werkt_het/ NB: voor de kwijtschelding gemeentelijke belasting wordt studiefinanciering wel meegerekend, niet zozeer als inkomen als wel geld dat in een jaar binnenkomt. ------------------------------------------------------------ rmaessen:
de goede informatie is:
stufi is geen inkomen. DUO kijkt bij bepalen stufi naar het VERZAMELINKOMEN.
N.B: dit verzamelinkomen zal bij veel studenten het BRUTO inkomen zijn. Als er aftrekposten zijn zoals studiekostenaftrek wordt de aftrek in mindering gebracht op het bruto inkomen en is het belastbaar bedrag dus minder. Het belastbaar bedrag (verzamelinkomen) is toch echt iets anders als netto inkomen.