Waarom moest Nederland zo nodig Indonesië weer terug hebben na de 2e wereldoorlog?

Documentaire gezien van Andere tijden. Hierin werd historisch materiaal getoond. 100.000 Indonesiërs dood en 6.000 Nederlandse soldaten. Uiteindelijk hebben ze niets bereikt en werd alles in de doofpot gestopt.

Op de lagere school heb ik dit nooit gehoord bij mijn geschiedenislessen. Nu in deze documentaire is het pas echt duidelijk. Misschien mijn gebrek hoor.

Maar waarom moest Nederland zo nodig dit land terug hebben terwijl ze net een vreselijke oorlog achter de rug hebben. Om je dood te schamen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het verliezen van de kolonie Nederlands-Indië was voor veel Nederlanders een onaanvaardbare gedachte. 'Indië verloren, rampspoed geboren', was de leuze.

Naast allerlei overwegingen van politieke aard, was het weer op gang brengen van het productieapparaat een belangrijke reden voor het militaire ingrijpen geweest.
Via een werkend productieapparaat in Indonesië zou het door de oorlog verarmde Nederland immers aan deviezen kunnen komen. Met de inkomsten uit Indonesië zou Nederland bovendien haar militaire aanwezigheid in Indonesië kunnen betalen. Juist met deze twee argumenten, veiligstelling van economische argumenten en de mogelijkheid om op korte termijn de deviezen inkomsten te vergroten, overtuigde Lieftinck, minister van Financiën voor de PvdA, zijn PvdA-collega’s in het kabinet Beel van de noodzaak tot militair ingrijpen. De eerste politionele actie heette dan ook ‘Operatie Product’.
Het blijkt dus dat de eerste politionele actie een belangrijk economisch motief had. De geldstroom uit Indië moest weer op gang komen om het verarmde Nederland weer uit het slop te halen. Critici van het koloniale beleid vonden de financiering van de militaire acties in Nederlands- Indië onethisch omdat zo de inheemse bevolking meewerkte aan haar eigen onderwerping.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met Indonesië erbij was Nederland nog een flink land en zonder maar een gewoon klein landje.
Ja inderdaad om je dood te schamen en dat zal dan ook wel de reden geweest zijn dat we er met zijn allen zo weinig over te horen hebben gekregen. Niet alleen jij hebt het nooit op school te horen gekregen, ik ook niet en niet in de jaren zestig en niet in de jaren tachtig en volgens mij krijgen ze het nu nog niet op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schandalig. En wij maar foeteren op die moffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, maar die Duitsers hebben de hand in eigen boezem gestoken, maar daar zijn wij Nederlanders te goed voor hè.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik heb het ook niet gehad op school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb schijnbaar op betere scholen dan jullie allemaal gezeten want ik heb wel gehoord op school van de politionele actie's in indonesie en wat de gevolgen waren en nu noch zijn,denk eens een beetje terug naar de gijzelingen door de mollukkers in de jaren zeventig en tachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, dat begrijp ik dan nu ook ineens beter. Misschien had je een leraar die zich daar sterk voor maakte om zoiets extra te benadrukken en te vertellen?
Ha, die Puntkomma;

Om economische waarden en internationaal politiek aanzien te beschermen. Is schromelijk mislukt op alle fronten.