Ik heb een vraag over het rijbewijs? Op de voorzijde van het roze pasje staat datum:04.01.2010 onder kopje 4a. Op de achterzijde staat 08.05.2009

Maar 08-05-2009 is de daadwerkelijke datum dat ik mijn rijbewijs behaald heb. Waarom staat er op de voorzijde een heel andere datum? Heeft iemand enige uitleg hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
28.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit een vervangend rijbewijs? Of hebt u op een latere datum dan de dag van het afrijden uw rijbewijs aangevraagd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de dag erna, op 09-05-2009 mijn rijbewijs aangevraagd bij de gemeente. Vandaar dat ik de datum die voorop mijn rijbewijs staat, niet snap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen vervangend rijbewijs. Ik heb op 7 mei 2009 mijn rij-examen behaald en op 8 mei 2009 het rijbewijs aangevraagd bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je eens kijken wanneerr je je AM rijbewijs gehaald hebt ... Klopt ook niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar staat ook 08-05-2009 ( wat de daadwerkelijke datum van de aanvraag van het pasje is. Net zoals bij voertuig B genoteerd staat )

Antwoorden (3)

De datum op de voorzijde geeft aan wanneer je je rijbewijs hebt aangevraagd bij de gemeente.
Op de achterkant staat de datum wanneer je je rijbewijs behaald hebt (dus wanneer je voor je examen geslaagd bent).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker een vergissing. Degene die dat zo aangepast heeft, heeft een datum van iemand anders per toeval gekozen. Want bij mij staan beide datums aan voor en achterzijde gelijk, namelijk datum dat ik mijn rijbewijs behaald heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het rijbewijs aan de voorzijde onder 4a hoort de datum van afgifte door de gemeente te staan.
Daarnaast onder 4b staat de datum tot wanneer het rijbewijs geldig is (10 jaar) voor wat betreft de persoonsgegevens op de kaart.

Dan op de achterkant staat per categorie aangegeven vanaf welke datum de rijbevoegdheid is gehaald en in de kolom daarnaast de datum waarop deze bevoegdheid verloopt als het rijbewijs niet tijdig vernieuwd wordt.
Bij categorieën waarvoor geen rijbevoegdheid geldt staan streepjes ingevuld.

Mensen die hun rijbewijs al voor 1986 hadden zien op de achterkant naast de categorie als ingangsdatum de datum van eerste vernieuwing na 1986 en niet meer de datum van de daadwerkelijke ingang rijbevoegdheid.

Dit komt omdat het CBR toen overging op een nieuw Europees Model rijbewijs dat niet meer door de provincie werd afgegeven maar voortaan door de gemeente. Tevens werden de rijbewijzen vanaf dan in de gemeente geregistreerd.

Het Europese Model had vanaf dan (1986) ook gescheiden categorieën van rijbevoegdheden. Dus niet meer het vroegere BE waarmee personen auto's altijd een aanhangwagen mochten trekken of C/D "Groot" rijbewijs waarmee zowel bus als vrachtwagen mocht worden bestuurd.
Iedere categorie is vanaf dan apart.