heeft de USA wel eens overwogen de presidentsverkiezingen om de 6 jaar te houden ?

Gezien de enorme bedragen, die in dat land worden uitgegeven voor de verkiezingen en het feit dat in het verkiezingsjaar de hele politiek verlamd lijkt ................

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zal vast weleens iemand zijn geweest die met die gedachte heeft gespeeld, maar dat heeft - voor zover mij bekend - nooit het nieuws gehaald. En je kunt je afvragen of de reden dan geweest is, zoals jij die aangeeft.

Er gaat heel veel geld om in de verkiezingsstrijd, maar dat is verhoudingsgewijs (vergelijk het eens met het financieringstekort van de VS) peanuts. Bovendien is dat echt geen weggegooid geld, want dat geld "rolt". Luchtvaartmaatschappijen, congreshallen, particuliere bewakingsdiensten, cateraars etc. verdienen er allemaal prima aan. Goed voor de economie.

Wij kiezen onze volksvertegenwoordigers ook eenmaal per 4 jaar. Dat schijnt een aardige termijn te zijn, om beleid te kunnen ontwikkelen en ook de tijd te hebben om dat uit te voeren. Bij presidentsverkiezingen ligt dat nog gevoeliger, omdat je daar echt op EEN persoon stemt.

Heb je een zwakke president (Nixon, Johnson) dan heb je tenminste de zekerheid dat 'ie in minder dan 4 jaar weg is. Doet 'ie het goed, dan wordt hij herkozen, en dan is die 6 jaar ook helemaal niet nodig, want dan wordt het automatisch 8 jaar.

Bedenk ook, dat verkiezingen een "feest van de democratie" zijn. Als mensen eens in de 4 jaar iets te kiezen hebben, dan is dat beter dan eens in de 6 jaar.

Hoewel ik maar weinig van politiek weet, heb ik de voorzichtige indruk, dat in landen waar het allemaal wat minder lekker loopt, men wat meer happig is op langere termijnen. De situatie in Venezuela waar Chavez weer voor 6 jaar (!) is gekozen, zou daar een voorbeeld van kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank. Prima antwoord. Ik ben erg tevreden mee. en hoe !