wat zijn de oorzaken van de btw verhoging?

Toegevoegd na 40 minuten:
en wat heeft het voor gevolgen voor de gemeente en de provincies

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel wat hebben hun ermee te maken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Antoni
11 jaar geleden
Een BTW-verhoging wordt niet veroorzaakt; hiertoe is besloten door de regering. Er zijn dus redenen geweest voor de regering om te besluiten de BTW de verhogen.

Het beste antwoord

Oorzaken: het begrotingstekort.

Om de slechte financiële situatie op orde te brengen zijn een aantal acties vastgelegd in het Begrotingsakkoord 2013 waaronder de verhoging van het BTW tarief.

Het algemene btw-tarief wordt in oktober 2012 met twee procentpunt verhoogd. Dit leidt tot extra belastinginkomsten van € 1 miljard in 2012 en € 4,1 miljard in 2013. Deze verhoging wordt vanaf 2013 in toenemende mate gecompenseerd door een lagere inkomstenbelasting, in het bijzonder voor werkenden met een lager inkomen. De opbrengst in 2012 wordt deels aangewend als dekking voor de structurele verlaging van de overdrachtsbelasting.

Toegevoegd na 31 minuten:
Gemeenten en provincies betalen ook BTW (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/btw-en-accijns/omzetbelasting-btw) en soms lopen ze wat geld mis doordat er bijv jaarcontracten zijn die niet tussentijds aangepast kunnen worden voor de laatste drie maanden zoals bij hier in Schouwen: http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/11751171/Tussentijdse-BTW-verhoging-kost-Schouwen-2500-euro.ece
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het gelezen. maar 1 ding snap ik niet. er staat dat de gemeente en provincie btw betalen als ze extern goederen of diensten inkopen. maar wat is extern
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van buitenaf dus: als ze papier nodig hebben voor hun brieven naar inwoners betalen ze dus gewoon ook BTW op dat papier en daarom betalen ze ook morgen 2% meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus eigenlijk op alles wat ze inkopen moeten ze btw betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en wat voor goederen en diensten zijn dat eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemeenten en provincies betalen omzetbelasting, als zij extern goederen of diensten inkopen. Maar overheidsinstanties kunnen geen btw terugvorderen bij Belastingdienst. Om extra btw-kosten te voorkomen zullen overheden minder snel opdracht geven aan externe partijen. Daarom is het btw-compensatiefonds ingesteld. Via dit fonds kunnen onder andere de gemeenten en provincies toch de btw terugvragen. Ze zullen het dus op een andere manier proberen of geld terug vragen via het btw-compensatiefonds. Als ze iemand in dienst nemen is dat niet extern.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke bedankt

Andere antwoorden (6)

De internationale crisis en het daarmee gepaard gaande ernstige geldtekort bij de overheid, die door de BTW verhoging wat miljarden bij elkaar hoopt te sprokkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is maar een woord voor: de Overheid!

Nederland heeft veel, maar dan ook veels te veel geld gepompt in "operatie Griekenland". Geld wat ze nooit meer terug zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle bovenstaande "oorzaken" zijn slechts aanleiding van de oorzaak, nl de nederlandse regering die dit heeft besloten. Zij is de oorzaak van de BTW verhoging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze regering ) moet meer geld binnen krijgen ze geven meer uit dan er binnen komt ! Dat tekort heet begrotings tekort in Europa is afgesproken dat het niet echt boven de 3.5 mag zijn (anders een boet ) onze regering was daar mee met elkaar in onderhandeling (het Cats' huis overleg ) dus ook over minder uitgeven aan ?!? Ontwikkeling,s geld , de AOW enz daar kwam zeg maar ruzie over . Ja en toen ! Hebben een groep partijen toch met elkaar een makkelijke manier gekozen om meer geld binnen te krijgen (het zgn kunduz akkoord ) Ja dat was niet moeilijk :( gewoon een simpele ordinaire verhoging :( en komen nog een heftige , mensen die werken krijgen ondervoorwaarden reis kosten vergoeding onbelast maar dat moet belast gaan worden heel vervelend en lastig te berekenen . Waarom , mensen werken variabel vaak , reizen soms meer of minder en ja bij veel reiskosten kan je zomaar in een hogere belasting groep komen . Het verhogen Vd BTW of accijns op drank of sigaretten zijn makkelijke verhogingen Vd overheid . aftrek hypotheek rente en werkelijke moderniseringen liggen veel moeilijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemeenten worden er niet zo mee geconfronteerd , behalve dat op sommige diensten zij aan de burgers iets meer geld moeten rekenen (maar de gemeente is vaak al niet in de BTW) maar bij aan schaf goederen of het laten uitvoeren van werk ja dat wordt duurder , ook grond transactie's kunnen voor de burgers veel duurder uitpakken .
Door de crisis wil de politiek meer geld bij elkaar verzamelen om de uitgaven te kunnen spekken. De europese unie heeft afgesproken dat de schuld van een land niet met meer dan 3% mag stijgen. Om dit te bereiken moest er een pakket aan maatregelen worden bedacht. Dat was lastig want we hadden een kabinet dat op dat moment demissionair was. Vervolgens hebben een aantal partijen het zogenaamde kunduz akkoord tot stand gebracht. Een van de maatregelen is de btw (Belasting toegevoegde waarde) verhoging van 2%. Hierdoor komt er meer geld binnen van de producten die worden gekocht en een btw hebben van 21% dit zijn doorgaans de "luxe" goederen. Op primaire goederen zoals eten zit immers een tarief van 6% welke nog niet is verhoogd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
de EU heeft niets afgesproken over het stijgingspercentage van de schuld
Zoals Beerenburgertje eigenlijk al aangaf, er is/zijn geen oorzaken slechts (in eerste instantie) goed bedoelde redenen om middels die Btw mensen (consumenten/burgers) tot ander gedrag aan te zetten. Dus de benzine zwaarder te belasten zodat mensen minder auto gaan rijden of alcohol zwaarder te belasten zodat mensen minder gaan drinken bijvoorbeeld. De Btw is een extra bron van inkomsten die eigenlijk los gezien moet worden van welke crisis dan ook. In de 30er jaren was er een crisis maar nog geen Btw, in de 80er jaren heette het een recessie en nu noemde men het een krediet crisis die eigenlijk inhield dat een bank niet meer zomaar krediet kon geven (door eigen wanbeleid) aan hoofdzakelijk ondernemers om hun bedrijf uit te breiden e.d. Ds het antwoord op je vraag is, er is geen oorzaak maar een bedachte reden.