Waarom komen op tv enkel de grote partijen van de verkiezingen in beeld en niet de kleine nieuwe?

Is dit wel eerlijk? Krijgen we hierdoor niet een verkeerd beeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een hele terechte vraag, en inderdaad, we krijgen daardoor een erg eenzijdig beeld. Wie 'de grote vier' voor de zoveelste keer standaard zinnetjes hoort uitspreken, vraagt zich inderdaad af er niemand anders is die nog wat te zeggen heeft. Maar televisie gaat om kijkcijfers.
En dat is niet anders dan wanneer er geen verkiezingen zijn.
Je ziet dat op meer terreinen terug. De kijker, die achteraf mag zeggen wie 'de beste' was. En de peilingen, die daarna laten zien dat 'de beste' er zetels bij krijgt, terwijl de mindere zetels verliest.
Kortom, we gaan langzaam naar een situatie toe waarbij de media gaan uitmaken welk politiek beeld geschetst wordt.
Dit wordt een 'mediacratie' genoemd.
Wat je moet doen om als kleine partij wel aandacht te trekken?
Extreme standpunten innemen helpt. Het moet spraakmakende televisie worden. Wie gewoon zijn standpunten aan het voetlicht wil brengen, is niet interessant.
Frankrijk heeft inmiddels besloten dat er voor, en op de dag van de verkiezing geen peilingen meer gepubliceerd mogen worden.

Wel kennen we in Nederland de zendtijd voor politieke partijen, waarbij elke partij evenveel zendtijd krijgt.
Vroeger duurde dit 10 minuten, het is nu teruggebracht naar 3 minuten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"U hebt nu 30 seconden om de kiezers en uw tegenstanders duidelijk te maken waarom u..." vul maar een dwarsstraat in. Ik kijk niet meer naar die ongein. Je schiet er geen millimeter mee op. Het is één grote tv-show die wekenlang duurt terwijl het nergens over gaat. Ik denk dat je heel erg gelijk hebt. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idols in het kwadraat inderdaad. Het is te gek voor woorden. Tel daarbij op de poster van Roemer, met een kettingzaag en de tekst 'Als hij in het torentje belandt, verhuizen wij naar Zwitserland' en de poster die, zogenaamd van de VVD gisteren overal opdook: 'Arbeid maakt vrij' en we kunnen de conclusie trekken dat de verkiezingen van 2012 echt de smakelooste aller tijden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@WillemVee, plus! Het is een show om de kijkcijfers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reclameblokken rondom de debatten kosten de hoofdprijs trouwens. Dat zegt al genoeg. Hoe meer kijkers, hoe meer opbrengsten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zeer geïnteresseerd in politiek. Omdat het daarover dezer weken niet gaan kijk ik maar niet. Ik zie af en toe het nieuws en vanavond ben ik natuurlijk ook wel nieuwsgierig naar de scores maar dat is het dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha misschien wel het beste advies Kees!

Andere antwoorden (6)

Een partij zal eerst zichzelf moeten bewijzen. Net zomin als er media-aandacht is voor de fictieve voetbalclub Knollengat Vooruit in Studio Sport (maar wel voor de bekende grote namen uit de eredivisie) of aandacht voor de tentoonstelling van de plaatselijke fuchsiavereniging in het NOS-journaal is er op tv aandacht voor de splinterpartijen die vermoedelijk maximaal één zetel halen. Daar is 'niemand' in geïnteresseerd.

De zendtijd in de media is niet bedoeld om gratis reclame te maken voor de partij maar om aan 'het publiek' kenbaar te maken hoe men over politieke kwesties denkt.

Reclame maken voor zichzelf kan men doen in de zendtijd voor politieke partijen. Ook kan men reclameblokken kopen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De standpunten van nieuwe partijen kunnen anders heel verfrissend zijn. Het is geen voetbalwedstrijd natuurlijk. Je kunt het niet goed of fout doen. Je hebt een boodschap, en moet die aan het Nederlandse publiek overbrengen.
Daar is geen goed of fout in.
Je vindt aanhang, of niet.
Reclameblokken kopen is zelden of nooit haalbaar voor een nieuwe partij, vanwege de kosten.
Frits Wester zei dat hiervoor gekozen werd om het overzicht te bewaren. Als elke partij zijn mening over een kwestie in 1 debat geeft dan begrijpt het publiek het ook niet meer.
Eerlijk is het misschien niet helemaal nee,maar de debatten worden gemaakt door televisiemakers, die denken aan het publiek wat kijkt en willen niet iedereen pletsen

Toegevoegd na 27 seconden:
*Pleasen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet.
Ik zag bij de zendtijd politieke partijen ook
"de piratenpartij".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie reactie boven de jouwe...
Alles voor de kijkcijfers.
Naar een discussie met de fractievoorzitter van de partij voor de niksen en nullen kijkt bijna niemand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleinere partijen hebben niet altijd sprekers met een goede mediatraining, ze zouden zichzelf voor schut zetten op de studiovloer als ze moeilijke vragen van de grote jongens zouden krijgen.

Spreektijd. Zo'n tv-debat duurt niet eeuwig, een uurtje of anderhalf is wel een beetje de limiet, zo lijkt. Nu kun je die tijd opdelen in zes blokken, een kwartier per lijsttrekker van een grote partij. Of je nodigt *iedere* partij uit en je houdt gewoonweg minder spreektijd over. Dan zou ik zelf liever kiezen voor een beetje 'quality time'.

Niet iedere kleine partij is even serieus, of 't is een partij met maar één echt onderscheidend standpunt. Dat soort partijen kun je dus niet inzetten in debatten over andere punten. Waar 't niet al te serieuze partijen betreft, moet je daar de kijker mee opzadelen? De kijker wil weten wat er gebeurt met Europa, de HRA, werk, zorg, onderwijs. Andere zaken zoals piraterij/internet: laat me niet lachen. Het speelt niet, het staat niet op de agenda van de burger.

Peilingen. En ok, "het zijn maar peilingen", maar als de kleine/nieuwe partijen niet eens één zetel in die peilingen weten te halen, waar hebben we 't dan nog over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mvs78, Wat betreft je eerste alinea, ga jij er dus van uit dat het een geldkwestie is? Degene met het meeste geld kan de beste mediatraining volgen... Je stelling dat niet iedere kleine partij even serieus is, waag ik te betwijfelen. Er moet een hoop geld voor op tafel gelegd worden, en een hoop moeite gedaan worden, om ingeschreven te worden als politieke partij.
Dat doen mensen m.i. toch echt alleen als ze er wel serieuze bedoelingen bij hebben. En wat betreft je laatste vraag, waar hebben we het dan nog over?
We hebben het over kleine partijen die door de mainstream media gediscrimineerd worden, en daardoor weinig kans op zetels maken. Geen min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@conan: Geld hoeft niet persé, ik doelde er vooral mee dat niet iedereen even mediageniek is. Soms is iemand gewoon geen goede spreker, stamelen, stotteren, domme antwoorden etc. Ik ken mensen die zo'n training helemaal niet nodig hebben en gewoon *bam* iets kunnen vertellen voor een camera, geen angst, geen zenuwen (een van die kennissen zat 'ns in een theater, bleek dat een rij voor hem Beatrix zat, ging ie gewoon mee kletsen!) Over de serieusheid: tja, er zijn ook mensen die denken te kunnen zingen en dan naar X-Factor, Idols, The Voice of, xyz Got Talent afreizen. En ze zijn zeer overtuigd van zichzelf! Pownews schonk wat aandacht aan de kleinere/onbekendere partijen, ik was niet bepaald overtuigd van hun nut en potentie. (en ja, voordat je daar over begint, Pownews is Pownews, met hun onderbroekenlol, dat weet ik) Over 't laatste punt, dat had ik al uitgelegd. Er doen deze verkiezingen 21 partijen mee. Als je anderhalf uur begroot voor je tv-debat, en je deelt de spreektijd niet naar rato in, dan heeft iedere spreker dus vier en een halve minuut spreektijd. De helft bestaat uit partijen die de kiesdrempel niet gaan halen. Wat heb je daar als kijker nou aan? Bovendien, je hebt echt niet alleen tv vandaag de dag, als je al je info van de tv zou moeten halen had je wellicht nog een punt gehad. Maar er zijn kranten, internet. Met name de nieuwe/kleine partijen zijn veelal internet-minded en met name de generatie mensen die wat minder met internet heeft zal vaak toch wat meer traditioneel/verzuild stemmen (CDA, PvdA, VVD etc.).
Het is dus zeer begrijpelijk dat tv-zenders kiezen voor een premiersdebat of een debat met de 6 of 8 grootste partijen, of met de partijen die nu in de kamer vertegenwoordigd zijn, of met de partijen waarvan de peilingen aangeven dat er heel misschien een zetel in kan zitten (denk Hero Brinkman, die wellicht een deeltje PVV meepakt). Als 't een saaie bende wordt omdat er 21 partijen meedoen loop je de kans dat mensen wegzappen, en dat wil je uiteindelijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mvs78, Het lijkt mij dat iemand die geen goede spreker is, ook best veel stemmen zou kunnen trekken bij een inhoudelijk goed verhaal.
Maar ja, misschien gaat het bij veel mensen alleen om een vlotte babbel en een mooie stropdas, en vinden ze het inhoudelijke verhaal minder belangrijk. Of ze snappen het niet... Ja, met 21 partijen zal de zendtijd voor het debat uitgebreid moeten worden. Zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Er wordt niet elke week gestemd; doorgaans niet eens elk jaar.
Dat het debat met 21 partijen een saaie bende zou worden is een aanname. Inhoudelijk kunnen kleine partijen ook interessante denkbeelden en meningen hebben. De verkiezingsstrijd, zoals we die nu zien, beschouw ik ook als onderbroekenlol. Ze doen het voorkomen alsof we iets te kiezen hebben in deze schijndemocratie. Goed, we zijn het kennelijk totaal niet eens, maar dat geeft niet. Toch nog een plus voor je antwoord en reactie.
Nou, vanavond, bij Wat Kiest Nederland op RTL4, komen de nieuwe kleine partijen langs. Zoals de piratenpartij, en Mens en Spirit etc..

Helaas voor die partijen zijn de stembussen dan al gesloten.