Roemer is lid vanaf 1980. Dus ja.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
min: zie het volgende, wel onderbouwde antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 1991 is er een nieuw beginselprogramma gemaakt. Daarvoor was dus het oude programma nog geldig.
Roemer werd 1980 lid en dat is bepaald niet eind jaren '80.
Nog voor de jaren '80 begon de SP al te veranderen. Het is echt een duidelijke zaak, dat de SP voortgekomen is uit de maoïstische variant van het marxisme-leninisme, welke in Nederland in de jaren zestig opkwam.
De oorsprong ligt in het MLCN (Marxistisch-Leninistisch Centrum Nederland), in 1965 afgesplitst van de CPN. Deze groep oriënteerde zich in de eerste plaats op China.

In 1970 is voor een nieuwe naam gekozen: KEN (Kommunistiese Eenheidsbeweging Nederland). Deze groepering splitste zich na enige tijd in tweeën: simpel omschreven een meer theoretisch gerichte groep (KENml genoemd) en een meer praktisch-politiek gerichte groep (KPNml genoemd). En uit deze laatste groep is in 1972 de SP voortgekomen.

Eind jaren tachtig, dus toen Roemer lid werd, heeft de SP officieel al afscheid genomen van het marxistisch-leninistische gedachtegoed, hetgeen in het partijcongres van 1991 z’n beslag kreeg in een nieuw beginselprogramma.
De SP nu nog maoïstisch e.d. noemen is dus zeer doorzichtig geleuter.

CPN, de communistische partij Nederland, is opgegaan in groenlinks. Niemand zou nu Groenelinks nog communisten willen noemen. Maar aan de SP hangt nu eenmaal, ten onrechte dit verleden nog steeds.