Heeft de angst voor Europa het gewonnen?

Of is het de afkeer van het kabinet geweest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Feniks, hoe kun je nu bang zijn voor een werelddeel? Of bedoelde je de EU? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag Suzy als je de media al jaren niet meer hebt gevolgd kan het je ontgaan zijn dat de EU tegenwoordig Europa wordt genoemd, verder heb je dan weer niet veel gemist. ;-)

Het beste antwoord

Er is gestemd tegen het kabinet en ook tegen Europa.
Angst voor Europa is er niet zozeer wel wantrouwen en daar heeft men ook tegen gestemd.
Je moet er wel rekening mee houden dat er maar 40% gestemd heeft dat kan bij landelijke verkiezingen wel helemaal anders uitpakken.
De PVDA heeft er bv altijd al baat bij gehad als er een hoge opkomst is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in ieder geval een + gegeven, want ik ben het er ook mee eens - ook om het minnetje een beetje op te heffen ;-)

Andere antwoorden (7)

Nee angst en protest tegen de huidige beleid heeft gewonnen... Helaas, maar het is goed... Dit is het begin van verbetering... Mensen durven nu te stemmen op hun gevoel, nog niet zo lang geleden deden ze dat op hun afkomst/signatuur, maar dat is nu voorbij...

Het komt allemaal goed... ook in de politiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen te weinig afweten van de Europese politiek om er een goed beeld van te vormen - gewoon omdat het ze niet interesseert, én omdat er bijna geen informatie over gegeven wordt behalve als het om echt grote of vervelende dingen gaat. Hieruit krijg je dat mensen angst hebben voor Europa, want onwetendheid maakt angstig - en veel mensen zullen uit die angst zijn gaan stemmen of juist niet gaan stemmen.
Aan de andere kant denk ik ook dat erg veel mensen, omdat ze niets weten van Europese politiek, met hun stem afgaan op de nationale politiek. Want ja, je moet toch ergens je mening op vormen.

Ik vind dat bij de volgende Europese verkiezingen er meer aandacht moet zijn voor wat deze verkiezingen/de Europese politiek inhoudt. Op tv bijvoorbeeld. En eigenlijk moet daar nu al mee begonnen worden. Of er echt anders gestemd wordt weet ik niet, maar wij als Nederlanders kunnen dan beter onze keuze bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vragen zijn erg ongenuanceerd en daarmee moeilijk zonder aanvullende informatie en onderverdeling te bantwoorden.

Heeft angst voor Europa gewonnen?
Afkeer van het kabinet?

De eerste vraag is, wat is je kernpunt? Dit lijkt over de verkiezing voor het Europese Parlement te zijn. Dit heeft dus niet direct met het kabinet te maken. Immers, op Europees niveau spelen andere belangen dan dingen in m'n achtertuin.

Om nu je hoofdvraag te beantwoorden aan de hand van een aangenomen 'kernpunt': Momenteel is er over de hele wereld recessie (of crisis, of hoe je het noemen wil), dit houdt mensen erg bezig. Meer in hun eigen straat dan zelfs in eigen land, want de regering schijnt momenteel ook weinig concreets te laten zien. Daarmee wordt de belevingswereld van mensen (vooral de velen die getroffen zijn door de effecten) eerder verkleind, dan vergroot. Ik geloof dus niet dat het met angst te maken heeft, maar eerder met afkeer en desinteresse. Waarom zou je je druk maken over wat er in Europa gebeurt, als je al die tijd hier niets over hebt gehoord (behalve: Turkije erbij, corruptie, Nederland betaalt te veel, Nederland betaalt te weinig, etc)?

Je bijvraag is de hamvraag waar veel politiek ingestelde mensen momenteel misbruik van maken voor opinie beinvloeding: Of is het het kabinet? Dit kabinet hebben we zelf met z'n allen gekozen. Daar kun je afkeer voor hebben, maar dat komt aan de orde bij de volgende Verkiezingen voor het Nederlandse Parlement/Kamer/Regering. Met andere woorden, wie nu zou stemmen in een Europese verkiezing, om een signaal te geven over het Binnenlandse klimaat, heeft nog minder verstand van de zaken en zou liever niet moeten stemmen. Veel mensen roepen nu: Oh, die heeft veel gewonnen en die veel verloren. Men vergeet dat deze verkiezingen niet te maken hebben met de opiniepeilingen van het hondje met betrekking tot de Nederlandse Staat.

Persoonlijk denk ik dat de desintresse gisteren heeft gewonnen, waardoor 60% van de Nederlanders heeft gezegd, geef mijn portie maar aan Fikkie, kom maar terug als we voor onze eigen politiek moeten stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de uitslag heeft weinig met Europa te maken.
Deze verkiezing was een referendum over het kabinetsbeleid.
Dat Balkenende dit niet wil horen, who cares?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, geen angst denk ik. Het is de natuurlijke "resistance to change"; veel mensen willen het gewoon bij het oude houden en daar speelt men handig op in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk spreekt 'duidelijke taal' (krachtig, rechtlijnig, niet wisselende uitspraken) veel kiezers aan. WAT dan precies die inhoud is, is misschien wel van minder belang. Als er maar één belangrijk punt tussen zit waar de kiezer 't volop mee eens is. Specifiek 'angst voor Europa': daar geloof ik niet zo sterk in (een klein deel wel).
De partijen met wat meer genuanceerdere uitspraken zijn dan in 't nadeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag en ook moeilijk.Eén ding is zeker : Europa heeft gefaald als overkoeplend organisme de crisis te bestrijden. Het waren de souvereine naties die zelf protectionistische maatregelen genomen hebben omdat europa zwak geregeerd wordt. Bij een zeer recent enquete was het onstellend vast te stellen dat 9 op 10 geen concrete europese verwezenlijkingen kon opnoemen. (bv. verbod op gevaarlijk speelgoed uit china)Droevig maar realitiet. Dus de angst voor het waterhoofd brussel en straatsburg is gedeeltelijk gegrond en door europa zelf in de hand gewerkt. Alleen een sterk leidersfiguur kan europa uit dit drijfzand halen om op dezelfde hoogte te staan als de VS en de BRiC landen. De eventuele toetreding van Turkijje verstrekt deze angst nog meer.