Waarom wordt, of kan, Griekenland, hun schulden niet kwijtgescholden worden?

Bij Afrikaanse landen kon dat wel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Waarschijnlijk geleerd van fouten. Prop er maar geld in, en vooral niet terug laten betalen, dat is een bodemloze put. Dat maakt het heel makelijk om de fout in te blijven gaan.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
omdat ze dan weer nieuwe schulden gaan maken

Antwoorden (5)

Het zou kunnen en het gebeurt ook al maar ze willen (moeten ) ook nog bij lenen , ja dan leen of geef je pas (weer ) als ze hun uitgaven in de pas hebben met hun inkomsten (de staats begroting ) (of te wel hervormen dus niet meer uit geven dan er aan belastingen binnen komen ) anders geef je geld en het gaat er net zo hard uit . Dus nu zeggen je krijgt wel genoeg ! Zonder de tering naar de nering te zetten is geld weg gooien . Ja er zijn al enorme schulden kwijt gescholden (afgeboekt ) maar ze moeten (willen ook geld om eigen lijk door te gaan met hoge ambtenaren salarissen , vroege pensioenen , corruptie , in efficiënt belasting systeem enz . Daar bij het is ook ons pensioen geld , of jouw belasting geld , of het gaat in mindering van jouw studie financiering , of de AOW van je oma indien dat geld niet terug komt . Grieken land en ook Spanje worden geholpen (de schulden worden Europees opgekocht ) makkelijk gezegd als ze hun huis huid boekje dan wel voor de toekomst wel op oor de maken (hervormen ) ja wij Nederlanders moeten ook op passen wij geven ook meer uit dan er binnen komt afgesproken is dat dat niet meer dan 3 . 5 procent mag zijn en ja dat is voor ons ook al lastig genoeg :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Niet van het AOW geld maar van het pensioen dat is echt iets anders.
Van de Afrikaanse landen wist je bij voorbaad al dat het om het goede doel ging. Je wist dat dat geld nooit zou terug komen en dat het om iets humanitairs ging. Griekenland is iets anders. Griekenland is lid geworden van de EU (terwijl het volk er eigenlijk niet eens achter stond) en moest voldoen aan bepaalde maatstaven, net zo als wij en alle andere lidstaten. Als je daarmee akkoord ga, moet je daar ook voor garant staan. Wij (en vele andere lidstaten) moeten ook steeds meer bezuinigen om aan onze verplichtingen aan de EU te voldoen. Griekenland (of het griekse volk) wil niet teveel bezuinigen en wil gewoon doorgaan met hun ouderwetse, antieke en corrupte leven. Daarnaast willen zij dit doen op onze kosten, terwijl wij steeds meer geld moeten weg leggen voor hun en onze staatsschulden steeds hoger worden. Dit kan natuurlijk niet. Als je je verplichtingen niet kunt (wil) nakomen, dan moet je uit de EU gezet worden.
Het is hetzelfde als wanneer je je gas, licht en water niet kunt betalen. Dan wordt ook alles bij jou afgesloten. Dat wordt en mag niet kwijtgescholden worden. Ieder mens heeft zijn verplichtingen en als je die niet kunt nakomen, moet je ook niet meedoen en op een ander teren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die z'n G/W/L niet kan betalen, wordt afgesloten, zeg je. Dat kopt. En als iemand z'n huur niet kan betalen, komt de deurwaarder, neemt al je spullen mee, verkoopt die, en brengt vervolgens de schuldenaar de gemaakte deurwaarderskosten in rekening, die niet zelden hoger zijn dan de opbrengst van de verkoop van de spullen. Oftewel: niemand schiet er iets mee op. Als iemand langere tijd z'n huur niet betaald, kan iemand uit z'n huis gezet worden. Dat is de uiterste consequentie van het niet kunnen betalen van je rekeningen. Maar die persoon verdwijnt vervolgen niet van de aardbol: die komt terecht in opvanghuizen, bij de voedselbank, eventuele kinderen worden dan door Jeugdzorg soms bij pleeggezinnen geplaatst, en de schuldenaar komt hopelijk uiteindelijk in de schuldsanering terecht zodat uiteindelijk z'n schulden aangepakt worden. Al die hulpverlening kost geld, de WSNP kost geld, en deze mensen kunnen meestal niet al hun schulden daadwerkelijk afbetalen. Uiteindelijk worden de resterende schulden na die periode wel degelijk kwijtgescholden. De schuldeisers krijgen vaak maar een schijntje van het bedrag waar zij recht op hebben, het gezin is verscheurd, mensen die uiteindelijk dakloos worden geven vaak overlast en wij vinden het slordig staan en kijken het liefst de andere kant op. Oftewel: gas, water en licht afsluiten, en uiteindelijk iemand het huis uitzetten, dat is een maatregel waar niemand blij van wordt. Ik geef toe dat het soms de enige maatregel is, wanneer iemand niet geholpen WIL worden. Maar als je het kunt voorkomen door tijdig de juiste hulpverlening in te schakelen, dan is dat uiteindelijk voor iedereen - de hele samenleving - beter. Zo is het ook bij Griekenland: niet helpen geeft nog grotere problemen. Niet alleen voor die oma van 83 in Griekenland die van minder dan 150 euro AOW moet zien rond te komen terwijl haar medicatie ook niet meer vergoed wordt, maar ook voor de hele - Europese - samenleving. Griekenland uit de Euro lost het probleem niet op, maar geeft nog grotere problemen. Als ze zich niet houden aan de afspraken ben ik het met je eens dat het op den duur ophoudt, maar dat verzwakt helaas wel de héle eurozone. Dus als we dat kunnen voorkomen, moeten we dat doen.
de oude griekse regering was vroeger niet zuinig met geld en de afrikaanse landen wel hun houden meer rekening met geld dan de grieken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Griekenland is geen ontwikkelingsland, veel landen in Afrika zijn dat wel.

Als je als land instemt met bepaalde afspraken die samen met andere EU-landen worden gemaakt, moet je je daaraan houden. Dat de Griekse regering er niiet in slaagt haar 'interne huishouding' op orde te krijgen en te houden is haar probleem.

Griekenland had bijv. ervoor kunnen kiezen om NIET met de euro mee te gaan doen. De voorwaarden daarvoor zijn door alle EU-landen besproken.
Computoon
11 jaar geleden
Als de schulden worden kwijtgescholden, zal niemand meer iets willen lenen aan Griekenland in de toekomst.

Stel dat jij Griekse staatsobligaties hebt gekocht (het studiefonds voor je kinderen), ga jij de schuld dan kwijtschelden?

Stel dat jouw pensioenfonds voor de helft van het vermogen in Grieks waardepapier zit, neem je dan genoegen met de helft van je pensioen?