Waarom zijn de kosten voor nieuwe Nederlanders om een paspoort te krijgen zo enorm hoog?

Mijn buurvrouw is vluchteling en heeft na jaren ploeteren haar inburgeringsexamen gehaald. Ze kan dus eindelijk Nederlander worden. Kosten voor het paspoort en bijbehorende papierwerk: € 1010,- (echt waar!). Ze krijgt korting omdat het gezinsinkomen niet hoog is (man werkt via de gemeente en krijgt het minimumloon), maar alles bij elkaar gaat het verkrijgen van het Nederlanderschap haar toch nog € 600,- kosten.

Waarom is dit bedrag zo hoog? Zijn dit de werkelijke kosten of is dit een ontmoedigingsbeleid? Of betaalt ze misschien het salaris van de burgemeester, het bosje bloemen en het stukje taart op naturalisatiedag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Wat naar voor haar. Waar moet ze dat bedrag als nieuwe nederlander nu in godsnaam vandaan halen??

Helaas is dit niet alleen op haar van toepassing; waarschijnlijk zijn de kosten zo hoog omdat in Nederland nu eenmaal alles draait om hoge kosten. Maar meestal; de eerste paspoort/verblijfspas van de persoon in kwestie is meestal een stuk duurder dan de paspoorten die je daarna (bij verlenging) moet betalen.

Tevens is er tijdens het proces waarschijnlijk veel gebruik gemaakt van rechtelijke organisaties, die altijd duur zijn.

En over je laatste zin: haha, ik moest er echt hardop van lachen! ;)

Ik hoop dat het je buurvrouw een fijne manier vindt om in Nederland te leven, al is het tegenwoordig gewoon niet makkelijk meer. En gelukkig is een dergelijk bedrag slechts eenmalig en kan ze daarna opgelucht ademhalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun hand op te houden? Hier spreekt duidelijk een hoogmoedig persoon. Jij had die buurvrouw kunnen zijn, hoor. Ik vind het een trieste reactie, mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks, natuurlijk gaat ze het gewoon betalen, want ze wil het echt heel graag. Maar het is en blijft een smak geld.

Andere antwoorden (2)

Er zit veel werk aan om vluchtelingen in te schrijven en te voorzien van de juiste papieren.
ronron1212
12 jaar geleden
Aan een eerste paspoort zitten veel meer kosten vast dan aan bv het vervangen van een (bijna) verlopen paspoort. Dit heeft o.m te maken met registratie en vastlegging.

Ik moet je eerlijk zeggen...ik vind het niet zo belachelijk veel geld.
Als je kijkt wat je buurvrouw ervoor krijgt: Haar vrijheid! Een Nederlands paspoort bezitten is onbetaalbaar, en iets waar miljoenen mensen je om zullen benijden.

Bovendien is het ook nog eens netjes dat mensen die het niet kunnen opbrengen, niet het volle pond hoeven betalen.

Oh ja, enneh...het salaris van de burgemeester...dat betalen we allemaal dmv belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus we moeten betalen voor onze vrijheid? Lekker beleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus al ik als Nederlander nog nooit een paspoort heb gehad, betaal ik dan ook zo'n belachelijk hoog bedrag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit ook een raar verhaal. Het is helemaal niet gebruikelijk dat burgers in contact met de overheid de kostprijs moet betalen. Als je een gehandicaptenparkeerplaats voor je deur nodig hebt betaal je toch ook niet de volle mep?!