Wie betaald er voor de bouw en onderhoud van een moskee of kerk?

Geen commentaar...

6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vrag is zojuist gesteld en blijkbaar verwijderd, dus er zal wel ergens een oudere vraag staan over hetzelfde.
Antwoord : de gelovigen. Alleen wanneer het om een monument gaat, betaalt de gemeente (mee).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is inderdaad al eerder geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gisteren nog ; ik heb de link naar het antwoord nog openstaan.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee, hij stond nog nergens...maar ik mag niet zeggen waarom hij in eerste instantie verwijderd is, als ik dat zeg, word hij weer weg gehaald :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen heeft gelijk. We hebben hier scheiding van Kerk en Staat. De staat is wel goed, niet gek. Ze betalen zelf maar.

Het beste antwoord

in veel kerken bestaat de "vaste vrijwillige bijdrage" alle gemeente leden dragen financieel naar kunnen hun steentje bij aan o.a. de aankoop van een pastorie, salaris van de dominee, aanschaf en onderhoud van de kerk. daar naast gaat er nog veel van het geld van de VVB naar goede doelen.

zie bijv

http://www.ngk-leerdam.nl/gemeente/organisatie/vaste-vrijwillige-bijdrage
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

over het algemeen komt het van subsidies en van gemeente
waar het gebouwd word.
bij een moskee wil het ook nog wel eens vanuit het buitenland worden bekostigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, kerkgebouwen worden zonder gemeentesubsidie betaald.
ook een hele rijke sjeik wil wel eens sponseren zoals in rotjeknor

Toegevoegd na 2 minuten:
kerken worden meestal door de gemeenteleden betaald door collectes tijdens de dienst , oudere kerken krijgen nog wel wat subsidie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kerktorrn wordt door de gemeente betaald. Het gebouw door de kerkgemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bouw van de meeste kerken wordt gefinancierd door de verkoop van de oudere, grote kerk. De meeste kerken hebben een eigen financiële huishouding, in het geval van de katholieke Kerk kan eveneens een beroep worden gedaan op het bisdom.

Voor de geschiedenis van de aankoop en de bouw van de eerste kerken kun je een boekwerk schrijven, vanwege de lange, uiteenlopende geschiedenis. Te denken valt aan de onteigening van de kerken tijdens de Opstand, de teruggave in de Franse Tijd, de eerste regelingen binnen het Koninkrijk na 1815 en de Waterstaatskerkjes.

Het onderhoud van kerken wordt voor het grootste gedeelte opgehoest door de kerkgemeenschap zelf. Een klein deel ligt bij het bisdom in het geval van de katholieke Kerk. In de gevallen dat de kerk een monument is, kan er in bepaalde gevallen subsidie worden verkregen. Deze is bij mijn weten nooit structureel.

De eerste moskeeën in Nederland zijn gebouwd met subsidiegeld vanuit het Rijk. De eerste gebedsruimte was voor KNIL-militairen. Daarna is er een stroom arbeidsmigranten gekomen, die de overheid wilde faciliteren.

Tegenwoordig worden moskeeën betaald door met name renteloze leningen onder elkaar en de giften van moskeegangers te lande. Deze giften kunnen ook uit het buitenland komen; dat is echter een zeldzaamheid, maar deze worden wel het grootst uitgemeten in de pers.

Het onderhoud wordt vaak gedaan door vrijwilligers en betaalt uit giften.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het korte antwoord: door de gemeenschap die dat gebouw wenselijk vindt. Meestal zijn dat de leden van de kerk of de moskee plus eventueel sponsoren uit binnen- of buitenland.

De overheid betaalt er in Nederland niet aan mee.