Vallen Wilders uitspraken tot racistische uitlatingen ? of behoren die zich nog tot de vrijheid van meningsuiting hier in Nederland ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
over welk ras gaat het precies?
Castle
11 jaar geleden
Je moet kijken of de uitlatingen gebaseerd zijn op feiten of juist niet. Kijk ook of de feiten correct zijn. Heel vaak zijn er feiten die hij uitspreekt maar die mensen niet willen horen. Ook vaak zegt hij dingen waarop het lijkt alsof hij het alleen zegt om een reactie. Uitspraken worden ook beoordeeld door wie het zegt. Als ik als nederlander op straat roep "Marokkaan" dan reageren mensen hier anders op dan wanneer een Marokkaan zelf "Marokkaan" roept of zelfs "Nederlander". Achter de ideeën die Wilder heeft zit normaal gesproken een gedachtegang die hij heeft. Deze verteld hij ook in debatten en dergelijke. Je mag dan voor jezelf nagaan of hij praat met een feitelijke achtergrond of juist niet. Let hier wel op dat feiten niet gemixt worden met verkeerde aannames.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien van het feit of ze wel/niet juridisch verdedigbaar zijn. Kunnen we ons beter afvragen of we wel zo een samenleving willen hebben waarin we elkaar verwijten maken en met de vinger in de hoek drukken. Daar heeft niemand wat aan. Problemen dien je SAMEN op te lossen en niet alleen naar elkaar wijzen en het daarbij te laten. Tot nu toe is het (bij Wilders) altijd geweest dat het OVER de moslims ging, maar nooit MET de moslims. Daar heeft niemand wat aan. Want in een SAMENleving zou je er samen uit moeten komen en niet dat ieder in zijn 'hokje' de ander blijft beschuldigen, dan kom je geen stap verder. Tot slot wil ik zeggen dat moslims (van hun geloof maar ook uit zichzelf) welwillend zijn tegenover handreikingen. Want zij willen (net als ieder ander mens) leven in vrede, rust, harmonie, etc. In dat opzicht verschillen ze niet (veel) van alle andere mensen.

Antwoorden (4)

Wilders uitspraken hebben voor sommige een racistisch tintje. Ze behoren zich wel tot de vrijheid van meningsuiting, maar voor een hoog geplaatst politicus is het niet slim om te zeggen. Hij kan de boodschap beter anders brengen volgens sommige, terwijl hij (naar mijn mening) mag zeggen wat hij wil. Maar tot nu toe blijft Wilders net onder de grens met zijn uitspraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooralsnog is de rechter van mening dat de heer Wilders alles wat hij geroepen heeft (buiten de Tweede Kamer) mocht roepen en schrijven.

Hij is door de rechtbank van Amsterdam vrijgesproken van het beledigen van moslims, het aanzetten tot haat en het aanzetten tot discriminatie.

Dus kennelijk valt dit allemaal onder de vrijheid van meningsuiting.

Overigens geldt in onze wet:

"Kamerleden, ministers en staatssecretarissen kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd en zijn niet civielrechtelijk aansprakelijk voor wat zij in de Kamer hebben gezegd of aan de Kamer schriftelijk hebben medegedeeld."

De rechtszaak ging dus niet over het roeptoeteren in de Tweede Kamer van de heer Wilders maar over uitspraken in publicaties, waaronder "de tsunami van de islamisering", de uitspraak "Verbied dat fascistische boek", een column van hem over "de islamitische invasie" en de Wilders-uitspraak: "als Mohammed hier vandaag leefde zou ik voorstellen om hem als extremist met pek en veren het land uit te jagen."
Computoon
11 jaar geleden
Wilders heeft nog nooit racistische uitlatingen gedaan!
Wanneer je kritiek hebt op een geloofstroming kan dit niet als racistisch worden afgedaan want het heeft niets met
racisme te maken.
Ook het feit dat hij groepen Marokkaanse jongeren noemt van wie op dat moment algemeen bekend is dat zij rotzooi trappen is geen rasisme.
Wanneer deze jongeren zich normaal aan de regels houdt en het rotzooi trappen ophoudt zul je Wilders niet meer over hen horen.
Het gaat niet om de Marokaanse jongere,nee het gaat om het rotzooi trappen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanwaar dit onzinnige minnetje.
Je kunt niet tegen de waarheid?
Zielig hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het niet om de Marokkaanse jongeren gaat maar om rotzooi trappen, waarom zeg jij (en Wilders trouwens ook wel) expliciet dat het van een groep mensen van een bepaalde ras komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste is Marokkaan geen RAS.
En ten tweede is het nu eenmaal een FEIT dat er bepaalde groepen in onze samenleving rondlopen waarvan een deel zich bezighoud met inbraak,drughandel,diefstal,oplichterij,overvallen,discrimineren en terroriseren van o.a. homosexuelen,vrouwen en andersdenkenden,een ongelofelijke minachting aan de dag leggen voor onze vrije westerse samenleving,zichzelf bewust buiten de samenleving plaatst omdat zij nu eenmaal "anders" zijn en zichzelf boven alles verheven voelen.
Hoe komt het toch dat de meerderheid van de Marokkaanse jongens met justitie in aanraking is geweest...?
Let wel het zijn niet alleen de Marokkaanse jongeren,ook Turkse en Antilliaanse jongeren houden zich veelal bezig met dit soort praktijken.
JA óók Nederlandse jongeren.
Het probleem mag benoemd worden en ook bij naam.
Geen politiek correcte onzin meer!
Als er binnen een bepaalde bevolkingsgroep rotzooi is mag de groep in de openbaarheid worden gebracht.
Heeft niets met discriminatie te maken!
Vraag aan van Marokkaanse afkomst komende jongeren uit de derde generatie wat zij zijn Nederlander of Marokkaan.... Je zult je verbazen,want niemand van hen zal zeggen dat zij Nederlander zijn.
Zij zijn in eerste instantie Marokkaan!
Zegt genoeg dacht ik zo...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh ja ? En de videoclip fitna die door Geert Wilders is gemaakt kan je dat dan kritiek noemen? Het is gewoon racisme !Hij mag natuurlijk zijn menig uiten ,maar niet op zo een erge manier .Dat hij Koran verzen laat zien als wc papier gaat echt te ver.Vind ik zeker raar dat je dat als kritiek ziet,maar niet als racisme ! En je doet alsof hij alleen over marokaanse jongeren praat.Als zijn probleem alleen marokaanse jongeren zou zijn zou hij geen video clip maken genaamd fitna.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk moet je de film Fitna als kritiek zien.
Geert Wilders heeft laten zien in deze film welke excessen de radicale Islam voort kan brengen.
Let wel hij heeft het over het radicalisme en niet over de gemiddelde Islamiet.
Maar waarschijnlijk (ik weet het haast wel zeker) wil je dit niet horen,want zoals ik al eens in een andere reactie vermeld heb kun je een islamiet (want ik ga er van uit dat je de Islam aanhangt gezien je reactie) nooit van zijn ongelijk zal kunnen overtuigen omdat hij/zij zichzelf boven een ieder ander met andere denkbeelden plaatst en hij/zij denkt de enige waarheid te vertegenwoordigen.
Iets wat natuurlijk de grootst mogelijke nonsens is want er zijn vele waarheden te vinden en de meeste waarheden komen niet uit de Islamitische hoek.
Je kunt kritiek op een religie (welke religie dan ook) nooit en te nimmer zien als racisme want religie heeft totaal niets met enig ras te maken.
Natuurlijk mag je een kritiek geven op een religie.
Je mag kritiek leveren op het Jodendom,het Christendom en ook zeker op de Islam.
De Islam kent vele facetten en de film Fitna heeft alleen laten zien waartoe de radicale Islam kan leiden.
Deze zelfde idioterie die je in de radicale Islam ziet zouden ook in het Christendom voor kunnen komen,ware het niet dat de ogen van de Christenen gelukkig open gegaan zijn en zij deze praktijken hebben afgeschaft.
Nog maar een paar honderd jaar geleden werden ook in de Christelijke landen nog mensen gestenigd of ter dood gebracht door de kerk of levend verbrand omdat zij zich tegen de kerk (en dus het geloof) richten en afgeschilderd werden als heks of van de duivel bezeten.
Gelukkig is deze achterlijkheid in het Christendom verdwenen,nu de rest van de wereld nog.
En...Ik heb helemaal niet gedaan alsof Geert Wilders het alleen over Marokkaanse jongeren heeft.
In mijn tweede zin maak ik duidelijk dat kritiek op een religie geen racisme KAN zijn.
En wat betreft de film Fitna: Hierin heeft Geert Wilders beelden gebruikt van marteling,moord en doodslag uit naam van de Islam die de hele wereld al had gezien en waar de hele wereld schande van gesproken heeft en spreekt.
WAT IS DAAR VERKEERD AAN!?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WAT DENK JE NOU ZELF? Het is verkeerd dat hij zo een afschuwelijke videoclip heeft gemaakt.En omdat ik tegen jou reactie ben komt het er niet neer op dat ik een islamiet ben.Jij denkt islam is niet de waarheid voor de islamieten wel zo is het zo moeilijk om dat te accepteren? zou jij het leuk vinden als mensen een videoclip over jou geloof zou maken met afschuwelijke beelden terwijl het niet eens waar is? Heb je islam helemaal onderzocht dat je er zo zeker van bent dat het niet de waarheid is? Of is jou standpunt door de media? Dat er zo zeker van bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er niet waar van de afschuwelijke beelden die er te zien zijn?
Deze praktijken hebben plaatsgevonden (uit naam van de Islam!).
Natuurlijk ben ik er van overtuigt dat het grootste deel van de Islamieten deze beelden net zo afschuwelijk vind.
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat je mij niet WILT begrijpen,omdat je blijkbaar je ogen sluit voor dit soort dingen.
Waarom worden in Iran nog steeds homosexuelen opgehangen (uit naam van de Islam) omdát zij homo zijn?
Is dat normaal...!? Moeten we dat maar accepteren!?
Nee dit moeten we niet accepteren en hier moeten we tegen strijden!
Vanuit het Jodendom,Christendom én Islam (uiteindelijk komt de Islam voort vanuit het Joden- en Christen -dom) wordt ons geleerd dat het niet aan de mens is te oordelen.
Waar denkt men in de meeste Islamitische landen dit recht vandaan te halen?
En..is de Islam wel "de waarheid"?,Is het Christendom wel "de waarheid"?.Is het Jodendom wel "de waarheid"?
Jij gaat er van uit dat de Islam de waarheid is?
Zoals ik al eerder zei: "Er bestaan vele "waarheden".
Ik zelf ben Christelijk opgevoed maar heb ook heel veel kritiek op het Christendom.
God (of zo je wilt Allah) heeft een DENKENDE mens geschapen en niet een blinde volger...
Er waren tijden dat ook binnen het
Christendom "denkende" mensen werden vervolgd en gedood.
Omdat de mens dacht dat God het zo bedoeld had.
KRITIEK,INZICHT EN DENKEN heeft aan deze praktijken een einde gebracht.
Als wij bedoeld zouden zijn als domme volgers van God (Allah) had hij geen denkende mens geschapen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HEB IK GEZEGD DAT HET GOED IS WAT ZE IN BEPAALDE ISLAMITiSCHE LANDEN DOEN? NEE het is niet goed.In islam mag je niet eens over anderen mensen oordelen ! Omdat het in naam van islam wordt gedaan betekend niet dat islam het accepteerd! Er is zoveel niet waar van dat videoclip denk je nou echt dat wat je in dat videoclip ziet als zulke dingen waar zouden zijn en al die andere dingen wat er in de media verteld wordt .Hoe kan het dat er dan zoveel mensen zich bekeren tot het islam? Tewijl islam zo een " slechte " geloof is? En er is maar een waarheid het is onmogelijk dat er " meerdere" waarheden zouden kunnen zijn. Als jij met volle honderd procent in christendom zou geloven zou je nergens kritiek hebben of dergelijke.En blijkbaar wil jij alleen maar uitgaan van de zogezegde slechte dingen.Ik sluit mijn ogen nergens voor . Het is toch raar als je alleen er van uit zal gaan wat je alemaal hoort,ziet over de islam negatieve dingen kan je toch niet zegen dat het een slechte geloof is? Want dan zit je ook te oordelen! Jij zegt zelf wie zijn zij om te oordelen doe jij dan niet hetzelfde? Jij hebt toch ook je oordeel klaar over de islam?
De uitspraken van de heer Wilders zijn niet racistisch van aard, maar ze komen heel dicht bij discriminatie. Wat is het verschil? Racisme is een specifieke vorm van discriminatie waar het gaat om verschil in ras. De heer Wilders richt zich niet tegen een specifiek ras maar tegen een specifieke religie.
Ik vind de uitspraken van de heer Wilders vaak wel discriminerend en ik voel mij soms zelf ook aangevallen, ondanks dat ik een Christen ben en geen Moslim. Maar de rechter heeft een paar maanden geleden uitspraak gedaan in een zaak die tegen de heer Wilders was aangespannen omdat deze zouden aanzetten tot haat. En volgens de regels van de wet zouden de uitspraken niet discriminerend zijn.
Maar de heer Wilders zoekt vaak wel de grens van het toelaatbare op, dat heeft dezelfde rechter ook gezegd.
Daarnaast vallen de uitspraken ook onder het recht op vrijheid van meningsuiting. Dit is een groot recht dat wij in Nederland hebben. Maar dit recht brengt ook een grote verantwoording met zich mee. Want je hebt het recht om alles te zeggen, maar je hebt ook de verantwoordelijkheid voor je eigen uitspraken en je moet ervoor waken dat je geen onschuldigen kwetst. En door steeds de grens van het toelaatbare op te zoeken met zijn uitspraken maakt de heer Wilders duidelijk dat hij graag gebruik maakt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat hij de verantwoordelijkheid voor zijn uitspraken soms om de 2e plaats zet. En dat is zeker jammer, omdat hij daardoor veel onschuldige mensen in Nederland kwetst.