Zoals bij de meeste complottheoriën worden er slechts ongefundeerde speculaties gedaan naar aanleiding van een paar merkwaardige gebeurtenissen die hebben of zouden hebben plaatsgevonden rond 9-11.

De bekendste zijn: 'het gebouw 7 stortte in maar werd niet door de vliegtuigen geraakt'
theorie: 'dit werd in opdracht van de eigenaar Sliverstein gedaan om zo nog meer geld van de verzekering op te strijken'

'Vlak voor 9/11 werden miljarden overgemaakt naar onbekende rekeningen'
is nog nooit aangetoond

'In het gat van de Pentagon past geen vliegtuig, ooggetuigen zagen een raket'
Dit is weerlegd, maar het blijft een hardnekkige theorie.

'Ten tijde van 9/11 werden oefeningen gehouden door NORAD, waardoor de gekaapte vliegtuigen niet tijdig werden opgemerkt, onder leiding van Dick Cheney'
Dit klopt...

'9/11 is in scene gezet door de Amerikaanse regering om zo de Patriot Act en de invallen in Afghanistan en Irak door te drukken'
Dat de Amerikaanse Bush-regering schaamteloos heeft geprofiteerd van de schok van het volk om 'terrorisme te bestrijden' en zodoende extra controle over het volk kon uitoefenen (Patriot Act), is waar. Dat ze 9/11 zelf zouden hebben laten uitvoeren om dit te bereiken is nog nooit hard gemaakt of bewezen, maar vormt wel de hardnekkige basis van de complottheorie, die uitgaat van het 'Qui Bono' (Wie profiteert) principe: de Amerikaanse regering-Bush heeft uiteindelijk het meeste geprofiteerd van 9/11 en is daarmee 'verdacht'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De vliegtuigen zouden niet door terroristen zijn gekaapt, en waarschijnlijk niet eens vol met mensen zitten (afstand bestuurbaar). De gebouwen zouden vol met bommen zitten waardoor ze zijn ingestort.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Complottheorie%C3%ABn_over_de_terroristische_aanslagen_op_11_september_2001
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn 't zelfde type mensen die geloven in een landing van groene mannetjes bij Rosswell, die niet geloven in de landing op de maan, en andere niet al te slimme mensen...
Er wordt dus veronderstelt dat de aanvallen in scene gezet zijn vanuit de regering zelf - om Irak te kunnen binnenvallen, om de olie in te pikken. Wat een enorme kolder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Het klopt wat je zegt. Als er aardstralen in je huis zijn dan heeft Bush de Twin Towers laten exploderen. Hoe zou dat toch komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet aardstralen niet onderschatten. Die dingen zijn levengevaarlijk, ik loop er dan ook altijd omheen. +1 voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Er zitten een aantal claims bij die helemaal niet zo gek zijn."
Nee, zulke claims zitten er niet bij.
Ik ken ze niet allemaal. Één er van veronderstelt dat de regering van de VS achter de aanslagen zit. Dit zouden zij doen om daardoor een legitieme reden te hebben voor de oorlog tegen terrorisme en het invallen van Afghanistan en daarna Irak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Éen theorie is, dat de (superzwaar beveiligde!!!) 7e Tower ingestort is, zonder dat daar enige verklaring van rondvliegend puin of vuur of zo voor is. (Heb een documentaire daarover gezien op Nat. Geogr.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De complottheorie is een complot in zichzelf... Want wie trapt er nu in theorieën? niemand toch... De evolutietheorie, NIEMAND die dat gelooft...

Dus ook complot-theorieën, weg ermee...