Wat betekent het gouden lint op het uniform van deze soldaat?

Het gaat niet specifiek om dit type soldaat, maar in alle legers zie je mannen met van die linten (1 of meerdere) lopen. Wat betekent dit?

Toegevoegd na 33 seconden:
http://img442.imageshack.us/img442/4977/58873897.png

Sorry, hier is de foto!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Of het lint goudkleurig is, is op deze foto niet te zien, maar ik vermoed dat het aangeeft,dat deze soldaat tot de feldgendarmerie behoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die dingen heten nestels.

Van Wikipedia:

"Een nestel, ook wel erekoord of fourragère, is een gevlochten koord op de schouder van een uniform."

"De nestels op het uniform zijn verbonden aan een functie of een collectieve onderscheiding van de militaire eenheid. Men draagt de nestels om de bovenarm en zij worden aan de knopen van de jas vastgemaakt. De Nederlandse strijdkrachten spreken in dit verband van "waarderingsonderscheidingstekens".

Nederlandse commando's hebben bijv. een zwart met groen doorvlochten dubbel koord op de linkerschouder. "Marechausseesoldaten" hebben een dubbel wit gevlochten koord.
Computoon
11 jaar geleden
Het gaat niet om het erekoord, maar het insigne waar dit erekoord naar toe loopt. In dit geval lijkt het te gaan om twee gekruiste kanonnen. Het lijkt dus een artillerie insigne. Omdat het niet goedkoop oogt (zilver of goud) zal het een redelijk zeldzame onderscheiding zijn. Ik kon hem in ieder geval niet terugvinden. Het koord is er vooral voor bedoeld het insigne te benadrukken. Het is niet te missen, op deze manier.