Wie is in Nederland machtig genoeg om in 1 dag en geheel op eigen besluit iets te veranderen wat maatschappelijk breed voelbaar is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand. Dat wil niet in een democratisch land.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De koningin kan de noodtoestand uitroepen en de grondwet (tijdelijk) buiten werking stellen. Ik betwijfel of ze dat zou doen, maar theoretisch kan het.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De directeur van de Albert Heijn die alle prijzen verdubbeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, een terrorist kan dit in zijn eentje voor elkaar krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
iets wat in het laatste half jaar van 2008 regelmatig en dagelijks voorkwam; weer 5 cent bij de benzine prijs op !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien we nog steeds in een monarchie wonen en niet in een democratie is er één persoon (de koningin) die dit zeker kan.

Ze zal het niet snel doen, maar kan het wel..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt wel een beetje van je definitie breed af in "maatschappelijk breed voelbaar":

Een terroristische daad voldoet inderdaad, maar ik geloof dat 1 machinist in z'n eentje vorige week ook een week al het treinverkeer heeft platgelegd tussen Utrecht en Amsterdam. Studenten vonden dat redelijk "breed", en de trein was dat naar ik begrepen heb ook.

Bos heeft het gedaan (weliswaar niet helemaal in z'n uppie, maar breed voelbaar was de correctie van de teloorgang van Icesave wel), en als je hier even een dag goed over nadenkt zijn er absoluut nog wel wat voorbeelden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Deze kan in (vermeende) noodgevallen enorm veel macht uitoefenen. Vliegverkeer stopzetten, mensen laten oppakken,etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De programma directeur van de publieke omroep, als hij besluit dat Lingo van de buis af moet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een terrorist die slaagt in zijn of haar actie. Blaas het gebouw van de Afghanistan-top op, en je hebt gegarandeerd een dusdanige impact dat we vijf jaar later als maatschappij de gevolgen nog voelen.