Geen enkele. Alle politieke partijen zijn akkoord met de manier waarop banken geld in de circulatie brengen. Er zijn wel verschillen tussen de partijen als het gaat om de hoeveelheid toezicht, en de normen waaraan banken zouden moeten voldoen.

Daarnaast: banken maken geen geld uit schulden, maar ze maken geld uit het niets. Klein nuanceverschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vermoedde ik al, maar had nog een sprankje hoop.
Idd geld wordt gecreeerd uit het niets, met creeren uit schulden bedoel ik de rente die over leningen komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus uiteindelijk uit niets idd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je niet willen dat de banken zo opereren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt dat ik dit anders zou zien.
Dit omdat de bank niets hoeft te doen om nieuw geld te creeren dus verkoop zonder inkoop.
Ook omdat er door schulden te betalen mensen meer schulden aangaan enz.
En omdat veel mensen blijkbaar niet weten hoe het huidige (corrupte) monetaire systeem in elkaar steekt.
Daarnaast omdat er andere manieren zijn zoals Islamitisch bankieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus dat voor elke 10 euro er dus maar werkelijk een klein deel 'werkelijk' geld is.
Het grote deel van al het geld is gebakken lucht.
Er zou een goudstandaard oid achter moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Banken maken geen geld. Een centrale bank kan geld creeeren door staatsobligaties op te kopen of geld te lenen aan commerciele banken (wat uiteindelijk wel moet worden terugbetaald), maar hier zit streng beleid achter omdat de doelstelling van een centrale bank is inflatie en deflatie te bestrijden (ofwel het geld dezelfde waarde te laten houden). Als banken geld konden maken hadden de Spaanse banken nu geen probleem gehad, hadden we geen Icesave gedoe gehad etc... Vandaar minnetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome Stel dat jouw logica klopt. Banken kopen staatsobligaties en lenen vervolgens staatsobligaties uit als geld. Waar halen ze het geld vandaan om de staatsobligatie te kopen? En waarom lenen ze dat geld niet gewoon zelf uit? Banken scheppen wel degelijk geld. Om dit te mogen doen moeten ze aan een aantal eisen voldoen, waaronder een minimale kapitaaldekking. De overheid (middels de centrale bank) stelt eisen aan dat eigen vermogen. Stel dat dat eigen vermogen 10% moet zijn. Dat betekent dat zij voor iedere tien euro dat mensen sparen, 100 euro uit mogen lenen. Dat geld ontstaat uit het niets en verhoogt de totale geldhoeveelheid. De stelling dat banken eerst geld moeten hebben om het uit te kunnen lenen is maar ten dele waar: er is wel degelijk geldschepping.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De SP in NL en de PVDA in België verzetten zich nogal erg tegen dit systeem. Er zijn dus wel partijen tegen de almacht van banken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt als eeb bus Nielx

Andere antwoorden (1)

Dhr. Dijkgraaf van de SGP heeft de beste oplossingen aangedragen. Hij is niet voor niets professor econoom.

Toegevoegd na 19 uur:
Succes