Welke landen hebben een republiek en tegelijkertijd ook een koningshuis?

Ik heb al eerder z'n soort vraag gesteld, maar ik wil meer voorbeelden van landen met een republiek en een koningshuis. Ik weet dat je geen republiek en monarchie kan hebben en daarom bedoel ik ook een koningshuis zonder macht, dus ceremoniële functie.

Wie weet een aantal landen met een republiek en ceremonieel koningshuis?
Ik weet alleen nog van Portugal dat ze dit hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je vorige vraag werd NIET gezegd dat Portugal een ceremonieel koningshuis heeft maar een niet-regerend koningshuis. Volgens mij wil jij iets anders dan in Portugal en dat 'iets anders' is niet mogelijk. Zweden heeft ook een ceremonieel koningshuis maar nog steeds geen republiek. Het kan gewoon niet samen gaan. Monarchieën worden verdeeld in absolute monarchieën en constitutionele monarchieën. In een absolute monarchie is de macht van de monarch 'absoluut', wat wil zeggen dat deze een onbeperkte regeermacht heeft. In een constitutionele monarchie is de rol van de monarch vastgelegd in de grondwet, wat meestal inhoudt dat de hoogste macht bij het parlement ligt. Soms heeft ook de monarch nog steeds een grote rol, in andere gevallen (bijvoorbeeld in Zweden) heeft deze slechts een ceremoniële functie. Er zijn tegenwoordig niet veel absolute monarchieën meer. Brunei is een van de weinige voorbeelden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Monarchie

Het beste antwoord

Een land kan geen republiek zijn en tegelijkertijd een koningshuis hebben. Wat wel kan: het land is vroeger een koninkrijk geweest, de koning werd afgezet en nu is het een republiek. De koninklijke familie is naar het buitenland vertrokken. Dit is het geval bij Frankrijk, Griekenland, Duitsland (was een keizerrijk), Oostenrijk (was een keizerrijk), Roemenie, Italie, Iran (had een Sjah), Rusland had een Tsaar (maar die is vermoord met familie en al), China was een keizerrijk, en ik zal er nog wel een paar zijn vergeten.

Toegevoegd na 1 dag:
Nederland heeft een constitutionele monarchie. In de link een lijst van landen naar regeringsvorm.

Op school wordt dit uitgebreid besproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is portugal dan? Zie ook mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp kan Nederland geen republiek hebben en een koningshuis? Ook al heeft het koningshuis helemaal geen zeggenschap meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, portugal was toen dus ook helemaal niet het antwoord wat je zocht helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had toch gelijk, bedankt ;)

Andere antwoorden (1)

Volgens mij bedoel je met het woord "republiek" eigenlijk iets anders. Als je bedoelt dat het land één of meerdere gekozen leider(s) heeft, én een koningshuis, dan bedoel je gewoon een constitutionele monarchie, Nederland bijvoorbeeld. Portugal is wat anders dan een republiek met een president zoals de VS, het is een parlementaire republiek (zie eerste bron). Het verschil met een presidentiële republiek is dat de president een meer ceremoniële functie heeft, de ministers hebben de echte macht en verantwoording.
Het verschil met een land als Nederland is dat er een president is die boven de ministers uittorent, onze Rutte is de minister-president, maar eigenlijk ook gewoon een minister. Je kan hem zien als een spreekbuis van het kabinet, maar hij heeft ook zelf een eigen wil.