Wat maakt het uit op welke plek een partijlid staan op de lijst van lijsttrekkers?

Waarom 'vechten' al die politici over de plek waar ze op de lijsttrekkers lijst staan? , 't lijkt mij niet erg boeiend of iemand op de 1ste of tweede of tiende plek staat, zolang ze maar goed zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

afhankelijk van het aantal stemmen dat uitgebracht wordt, ligt het er aan of je gekozen wordt.
dus als je helemaal onderaan de lijst staat, is je kans heel klein, behalve als er voorkeurstemmen uitgebracht worden, dus als mensen op jou persoonlijk stemmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe hoger je op de lijst staat, hoe meer kans je maakt !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dien de partij waar jij dan op de 10 de plek staat na de verkiezingen 9 zetels krijgt !!! Dan zit je net niet in de kamer . Dus ? Tevens het geeft vaak ook de nieuwe pik orde aan ! Dus de leider zeg Samson Vd PVA geeft daar ook mee aan met wie hij het prettigst , denkt samen te werken , ja het is killing en vaak een niet netjes gevecht . Echt alles wordt uit de kast gehaald (achter de schermen ) om de verkiesbare plekken in te mogen nemen . Ja het echte politieke spel achter de schermen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dien de partij waar jij dan op de 10 de plek staat na de verkiezingen 9 zetels krijgt !!! Dan zit je net niet in de kamer . Als je meer voorkeurstemmen hebt dan de 9de. Kom je gewoon in de kamer.
Er is maar één persoon op de lijst van een partij die "lijsttrekker" is dus alle andere staan niet op een "lijsttrekkerslijst" zoals je dat noemt.
De lijsttrekker (de naam zegt het al) is de nummer één van de lijst.
Wordt over het algemeen gezien als de "Leider" van de partij.
Alle andere die op de lijst staan zijn natuurlijk niet als lijsttrekker verkiesbaar.
Het ligt ook helemaal aan de politicus zelf of hij stijgt op de lijst.
Wanneer je zichtbaar bent of er voor zorgt dat je dit bent en veel in de publieke belangstelling staat zul je stijgen op de lijst omdat men je als potentiele stemmentrekker gaat zien.
Ben je onzichtbaar en laat je niet van je horen zul je laag op de lijst terecht komen.
Sta je op een onverkiesbare plaats,dus een partij heeft een potentie van 10 zetels en jij staat op nummer 12,kun je alleen door voldoende voorkeurstemmen tóch in de kamer terecht komen.
En ja natuurlijk is het altijd veel leuker en kun je,je eigen stempel op een partij drukken als je de leider bent dus daarom vechten kan zijn voordelen hebben .
Het gaat helaas ook nog wel eens fout (zie Rita Verdonk) en gaat een ander er met de hoofdprijs vandoor.