Hoe lang zal van diefstal afkomstige goederen bewaard worden voordat het naar domeinen gaat en uiteindelijk geveild wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De Dienst Domeinen beheert onroerende goederen van de overheid zolang daar geen bestemming voor is, en bewaart roerende goederen die in beslag genomen zijn - die dan later verkocht worden. Op de site kun je in de catalogus kijken: http://www.domeinenrz.nl/
Dingen die van diefstal afkomstig zijn, gaan niet zomaar naar de veiling - er wordt eerst geprobeerd de eigenaar te vinden. Er wordt dan gekeken naar bijvoorbeeld aangiftes die bij de politie zijn gedaan.
Voor fietsen gaat het doorgaans anders: vaak bewaart de politie die een maand, waarna ze in de verkoop gaan (zie bijvoorbeeld: http://gemeente.groningen.nl/fietsen/fietsenverkoop-van-de-milieudienst-aan-de-oude-boteringestraat/ ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als bekend is dat de goederen van diefstal afkomstig is en de verdachte doet daar afstand van gaan de goederen terug naar de rechtmatige eigenaar.
Is die eigenaar niet meer te traceren dan gaan de goederen naar de Dienst Domeinen.
Doet de verdachte er geen afstand van dan zal een rechter een uitspraak doen wat er met de goederen moet gebeuren.

Het gebeurd dus niet zo heel snel dat van diefstal afkomstige goederen naar Domeinen gaan. Immers moet er bekend zijn dat de goederen van diefstal afkomstig zijn en dat betekend automatisch dat er ook een vorige eigenaar bekend was.
De goederen gaan naar Domeinen zodra ze niet meer nodig zijn voor het onderzoek en de rechtzittingen. Dus als alle beroepsmogelijkheden verlopen zijn.