De inrichting van wegen en openbare ruimte wordt mede bepaald door richtlijnen en aanbevelingen. Het merendeel is afkomstig van het CROW, het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Ook al zijn het geen wetten, toch moet een wegbeheerder zijn keuze onderbouwen als van de richtlijnen en aanbevelingen wordt afgeweken.

Naast de richtlijnen en aanbevelingen van het CROW, is er ook het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). Het BABW is onderdeel van de Wegenverkeerswet. In het besluit staat onder andere voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is en waartegen burgers bezwaar kunnen aantekenen.

In de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW staan voorschriften voor de toepassing en plaatsing van onder meer verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek.
Computoon