Hoe zit de vork in de steel in onderstaande situatie?

Op: http://www.nu.nl/binnenland/2137943/inburgeraar-krijgt-snel-uitkering.html lees ik:

"Volgens Van Hijum melden veel nieuwkomers bij het UWV dat ze zanger of aalmoezenier zijn. Hiervoor zijn vrijwel nooit vacatures, wat betekent dat ze een uitkering krijgen."

Ten eerste vraag ik me af waarom je je zou moeten melden bij het UWV voor een uitkering, het UWV doet bij mijn weten alleen de oude WAO, de huidige WIA, de Wajong, de WW, de ZW en nog een paar andere uitkeringen, maar dat lijken me in alle gevallen niet de uitkeringen waar het hier over gaat.

Ten tweede vraag ik me af waar het begrip 'passende arbeid' in het plaatje past. Als ik me aanmeld voor een uitkering kan ik zeggen dat ik de president van een ander land ben of dat ik op de nominatie sta om paus te worden, ik mag toch 'passende arbeid' (bijvoorbeeld in een fabriek) niet weigeren, hoe zit dat in deze situatie nu eigenlijk?

Heel in het kort vraag ik me dus af of de ophef over die inburgeraars hier niet onterecht is omdat ze hoog en laag kunnen springen, maar geen passende arbeid mogen weigeren, met andere woorden, klopt de inhoud van het artikel wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voor een zanger of aalmoezenier zou ik niet weten of ze een uitkering krijgen.
Maar iedereen die meer als 9 maanden hebben gewerkt. Hebben recht op een uitkering.
Het maak echt geen verschil uit of die nou een inburgeraar is of een allachtoon of autochtoon. Daar kan je geen debat over maken...

Ik zit nu ook in een WW uitkering. Heb meer als 7 jaar gewerkt via uitzendbureau. een van ander reden opeens werkloos geworden. verdiende 1700 euro pm.

Opeens moest alle uitzendkrachten weg.!

Wat moet je dan gaan doen? Natuurlijk zoeken naar een ander werk...

In deze tijd is ook niet makkelijk om een passende werk te vinden. Dus ga je een WW uitkering aanvragen...

Wat mij betreft iedereen heeft recht op een WW of ZW uitkering.!

Een passende arbeid weigeren jah, daar kan ik niks aan zeggen. volledig hun porbleem.
Maar ik zou me niet kapot gaan werken voor een klein bedrag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. WW en ZW lijkt me inderdaad iets waar iedereen onder de juiste omstandigheden recht op heeft. Ik ben ook blij dat die dingen er zijn en natuurlijk maakt het dan niet uit of je hier geboren bent of niet, dat is mijn punt ook niet. Wat ik meer bedoel is dat je bij veel uitkeringen niet mag weigeren aan het werk te gaan als er 'passende arbeid' is en ook al is die arbeid ver onder je niveau dan nog moet dat vaak, ook dat geldt (binnen bepaalde uitkeringen) voor iedereen, nieuwe Nederlander of niet, daarom vroeg ik me af of het zelfs maar zin heeft om te zeggen dat je aalmoezenier bent, als het UWV (of andere instantie) zegt dat je in een fabriek aan het werk moet dan moet je dat in veel gevallen doen als je je uitkering niet kwijt wilt raken. WW is dan net weer iets anders, je moet wel solliciteren, maar afhankelijk van hoeveel WW je opgebouwd hebt kun je dan redelijk je tijd nemen, bij sommige andere uitkeringen wordt het je aangerekend als je niet alles (en dat alles wordt heel ruim uitgelegd) in het werk stelt om zo spoedig mogelijk werk te hebben.
Het uwv hanteert andere regels dan de gemeente, en die regels veranderen voortdurend. Het uwv richt zich op bijscholing. De bijstand richt zich op zo snel mogelijk weer aan het arbeidsproces deelnemen.