Griekenland uit EU?

Mijn moeder wil dit jaar naar Griekenland op vakantie, maar ze twijfelt, omdat ze bang is dat als ze nu gaat boeken het later (in augustus wanneer ze op vakantie wil) niet meer in de EU is. Zij kan niet buiten de EU op vakantie dus dit zal een enorme geldverspilling zijn! Is er kans dat Griekenland werkelijk niet meer in Europa zal behoren? En wanneer zal dit zo ongeveer gebeuren? Zijn er nu ook protesten en rellen in Athene?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Neen, Griekenland gaat niet uit de EU, maar hoogstwaarschijnlijk uit de Eurozone. Ze verlaten de munt: euro, maar niet de Europese Unie. Ook als Gr'land teruggaat naar de drachme kan je moeder er gewoon op vakantie gaan.

Overigens worden Duitsers en Nederlanders vandaag niet echt lekker ontvangen in Gr'land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige wat kan gebeuren is dat Griekenland tegen die tijd uit de Euro is, maar uit de EU zullen ze zeer waarschijnlijk niet gaan, daar zitten immers bijna alle Europese landen in, zonder de EU gaat Griekenland het nog veel zwaarder krijgen, dan staan ze er helemaal alleen voor.

Op dit moment zijn er geen grote protesten en rellen, maar het valt niet te voorspellen of dat dan wel zo is, of dat er grote stakingen zijn. Daarvoor is augustus echt nog te ver weg, voor hetzelfde geld zijn ze dan wel net uit de Euro, of zitten ze dan zonder regering, met alle onrust van dien.

Maar in principe kan je moeder gewoon een reis boeken naar Griekenland. Overigens is het er, ondanks de crisis, niet goedkoper op geworden in Griekenland!