Hoe weet de brandweer waar bluswater is?

zal je maar gebeuren brand in woning en is het slim dat de burger dit ook weet want ikzelf geen idee maar als ik het weet kan je meteen de plek aanwijzen zou handig zijn toch

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Een brandmelding komt altijd binnen bij iemand in de meldkamer (de centralist). Die kan als hij het adres hoort, direct opzoeken waar de dichtstbijzijnde aansluitpunten voor slangen zijn. Hoewel de brandweerwagen inderdaad snel uitrijdt, is de centralist altijd sneller en hij heeft bovendien tijdens de rit nog tijd om zaken door te geven. vaak is de brandweer in 3-5 minuten ter plaatse (als de brand niet op een erg afgelegen plaats woedt); maar in 3 a 5 minuten kun je veel opzoeken. In de centrale staan ook borden met alle belangrijke waterpunten (voor als de computer storing mocht hebben). De aansluitpunten waar de brandweer water kan pakken liggen in de bebouwde kom dicht bij elkaar: om de 80 meter zodat een slanglengte van 40 meter plus een beetje altijd genoeg is (2 slangen van 20 meter). Hoewel je dit niet hoeft te zijn opgevallen is er dus altijd een brandkraan op maximaal 40 meter van je huis (in de stad).
Bij risico-objecten zoals chemische industrie zijn extra brandkranen in het buitengebied; waar bij brand in bijv. een boerderij vaak slootwater wordt gebruikt.

Zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord maar is het ook niet handig dat wij burgers weten waar ze moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ @mhofman, neen, is niet handig, alleen de brandweer mag de kranen bedienen. Ieder ander moet er afblijven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat snap ik maar wel handig als de omgeviing weet waar ze zitten kunnen we ze meteen aanwijzen en de brandweer beginnen met blussen ipv te zoeken .
Weet jij waar ze moeten zijn bij jou in de straat ik zou het niet weten vandaar mijn vraag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mhofman, de branweerlieden weet precies waar alles zit. Het is heel vriendelijk van je om het aan te willen wijzen, maar de kans is groot dat men in de weg loopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Centralist geeft voor of tijdens de rit aan waar het beste aansluitpunt zit. Inderdaad is het goed om te weten DAT er een in de buurt is, maar het is ook goed als burgers niet in de weg gaan lopen...
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Het zijn putjes die her en der in de dtraat zitten. Rond of vierkant. Er staat vaak "water" of "brandweer" op. Kijk maar eens rond als je buiten bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de antwoorden en reacties top

Andere antwoorden (1)

De brandweer weet waar de aansluitingen zitten. Het staat op kaarten en zit in de hoofd van de ervaren leden van de team. Bij woonwijken zit de brandkranen of plekken waar bluswater gehaald kan worden 120 meter van elkaar. Nu is dat alleen nodig bij grote branden, want de bluswagen heeft zelf al water bij zich voor de eerste minuten.

En bij de normale branden heeft de brandweer de burger niet nodig om te wijzen waar de brandkraan is.

Maar bij bedrijven en andere bijzondere gebouwen is de BHV organisatie of de technische dienst de bron van informatie en deze dient het gebouw zodanig te kennen dat ze de brandweer de nodige informatie kunnen geven waar de blus voorzieningen zijn.

De brandweer kijkt altijd over de schouders mee (via de gemeente) van architect bij nieuwbouw of bij grote verbouwingen en zal in die fase de nodige informatie verzamelen om te weten waar de bluswater aansluitingen zitten.