Leven wij nog in een vrij land?

Regelmatig lees ik in opinies over Nederland: Big brother, n.a.v. kilometerheffing, vaccinaties, elektronisch patiëntendossier...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee,
Binnen enkele jaren wordt dit een soort van DDR, (denk aan Das leben der Anderen).

Maar....
Er is één verschil, het gebeurt met de techniek van nu. Hierdoor hoeven ze je niet meer af te luisteren. Ze slaan gewoon alles op.

Bijv. In Europa ben je verplicht om je vingerafdruk op te geven met als doel:
Het verifiëren van het document.

Dus ze zouden moeten kunnen controleren, of dat paspoort echt van jou is.

Maar wat doet Nederland, die stopt al die vingerafdrukken in een database, en gaat ze lekker gebruiken om misdrijven op te lossen.

Nu kun je denken, oh dat is mooi, dan hebben we minder criminelen.

Maar wist je dat 0,5% van de vingerafdrukken die gecontroleerd wordt fout is, hierdoor kan het zijn dat er op het plaats delict vingerafdrukken genomen worden, en door een fout in het systeem blijken die van jou te zijn. Dan gebruiken ze dat als bewijsmateriaal, en dan moet jij je onschuld gaan bewijzen....

En dan blijven we maar zeggen "Ik heb toch niets te verbergen". Dat kan wel wezen, maar misschien heb jij NU niets te verbergen, wat dan als er ineens een regering aan de macht komt met minder goede bedoelingen?

Dan ligt het hele systeem er al en kunnen ze iedereen oppakken met slechte ideeën.

Dit is bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog gebeurd, voor de WOII was er een Nederlandse Ambtenaar meneer Lentz. Hij was erg ijverig en heeft het Nederlandse persoonsbewijs ontworpen. Deze IDkaart lwas onmogelijk te vervalsen. Dus iedereen was te identificeren.

Toen de oorlog begon, kwam de Duitse bezetter hier. Die besloot om alle Joden te Isoleren, (en later ook te deporteren)

Mede door dit persoonsbewijs, was het heel eenvoudig om alle joden op te pakken, omdat iedereen te identificeren was, dus als je Jood was kon je dat onmogelijk verbergen, want het persoonsbewijs was onmogelijk te vervalsen.

Dus wat dan als er een figuur zoals meneer Wilders aan de macht komt?

En hij besluit precies hetzelfde te doen (als Adolf Hitler) met 'de buitenlanders'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het is natuurlijk erg uitnodigend om hier te gaan claimen dat we helemaal geen vrijheid hebben. Maar het tegendeel is waar.

Het simpele feit dat je deze vraag durft te stellen, betekent al dat je de volledige vrijheid hebt. Als je bang moet zijn dat je wordt opgepakt omdat je durft te zeggen dat je niet vrij bent, ben je niet vrij.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is dat.
Het probleem is hier meer dat we heel veel achterlijke regeltjes moeten hebben omdat die vrijheid veel wordt misbruikt (vrijheid zonder verantwoordelijkheid) waardoor de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar met echte vrijheid (of gebrek daaraan) heeft dat niets te maken. Hooguit heel veel gedoe en bureaucratie.
nee, behalve die vaccinaties (want die zijn niet verplicht, behalve voor artsen e.d.) maar verder kunnen ze je idd steeds beter in gaten houden. ook kunnen ze zien waar je bent mbv je mobiele telefoon. dus zet die maar uit als je wat gaat uitvreten :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat gevoel heb ik ook. En met de kastjes voor km heffing in je auto kunnen ze helemaal traceren waar je naar toe gaat.
itsme
14 jaar geleden
Als ze willen weten wat je altijd uitspookt, dan hebben ze deze technische hulpmiddelen niet nodig hoor... in het Roemenie van voor 1989 hebben ze enorme ervaring met het uitgebreid vastleggen wat iedereen doet en niet doet. Zonder gps-kastjes, zonder mobiele telefoons, zonder EPD, zonder alles, maar met de geheime dienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme: dat zal best maar als ze je niet zochten en nu ineens wel kunnen ze wel terugkijken in de gegevens waar je 4 maanden geleden uithing.
Natuurlijk. Ik snap dit soort kritiek nooit. We hebben toch in alle vrijheid in meerderheid voor de partijen gestemd die deze wetten hebben aangenomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me helemaal vrij, heb niet de illusie dat iemand mij zou willen volgen of zou willen weten waar ik wanneer ben.
Vrijheid is: weten dat je mag doen en laten wat je wilt en vooral dat je mag zeggen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Leven wij nog in een vrij land?"

Ik heb zonet het eerst hoofdstuk van de Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden nog is doorgelezen en dan zou ik concluderen van wel ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee
Nederland is niet meer vrij omdat er mensen zijn komen te wonnen die niet vrij zijn. De tolerante Nederlander wordt niet getolereerd door de doorsnee Marrok of turk. De gemiddelde antilliaan en surinamer ziet ons nog altijd als blanke boer. Deze mensen hebben helaas niet de opvoeding van humaniteit en tolerantie. De Nederlander komt niet meer buiten door het vervelende buitenwatertje wat hier in het geheel niet thuis hoort. Willen we Nederland weer vrij maken zullen we opnieuw moeten strijden voor vrijheid tegen de geloofd dwazen zonder identiteit en humaan geweten denk aan Rouwvoet en aan Bakenende de CDA die heeft bewezen dat het nooit een verlichting heeft gehad en geen waarde en normen heeft waar de menselijkheid wat mee kan. Het perspectief van humaniteit en vrijheid is verdwenen. Het wordt weer tijd voor de strijd als we honderden jaren hebben gedaan tegen de onderdrukkende kerk en de intolerante. Wees vrij en ga de strijd aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, onze vrijheid zijn we aan het verliezen.
Er worden van bovenaf steeds meer dwingende regels aan ons opgelegd, terwijl de belastingdruk toeneemt.
Het hoort bij deze tijd, waarin alles steeds meer naar een climax toesnelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee denk het niet, de hokjespolitiek viert hoogtij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je hoe je kan zien of je in een vrij of onvrij land woont? In een onvrij land zouden de autoriteiten niet tolereren dat er zoveel kritiek openbaar wordt gemaakt.

Woonde je in China, dan zou de meeste kritiek je niet bereiken. Omdat critici binnen het land daar vervolgd worden, en kritiek van buitenaf wordt geblokkeerd, desnoods door een deel van internet te blokkeren voor alle inwoners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken veel vluchtelingen, die hun land zijn ontvlucht vanwege onderdrukking/onvrijheid/vervolging/dictaturen.
En dan is mijn en hun antwoord: ja, we leven in een heel vrij land, we kunnen alles zeggen wat we willen en kiezen wie we willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieven wij nog in een vrij land, sinds wanneer is dat dan volgens jou?

Wij leven niet in een vrij land, wij leven in een van de meest beperkende samenlevingen van de wereld...

Waar heb je in Nederland GEEN toestemming voor nodig en wat wordt je allemaal verboden?
Ga maar eens in de buitenlucht (lees Station) roken, doe maar eens? En jij noemt Nederland VRIJ...

Hoe kun je jezelf voor de gek houden... Rare mensen die Nederlanders, zitten in een gevangenis, en denken dat ze vrij zijn... Getikt vind ik dat... Knettergek in feite...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo sinds wanneer? Ik denk ook dat we niet in een echt vrij land leven. We worden geleefd. Ik ben het met je eens hoor, maar het lijkt wel alsof jij mij een beetje aanvalt? Ik hou mezelf niet voor de gek. Ik probeer juist een discussie op gang te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik val je niet aan, integendeel... Ik weet dat je niet bestaat, dus kan ik je niet eens aanvallen... om te bewijzen dat ik dat niet doe, klik ik op goeie vaag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt. Ik weet dat jij bestaat en waardeer je.