Als er een kiesdrempel geld waar gaan dan de stemmen heen van een te kleine partij die niet door de kiesdrempel heen komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Die worden op een ingewikkelde manier herverdeeld over de partijen de grote partijen hebben daar het meeste voordeel aan.
ronron1212
11 jaar geleden
Je moet meerdere stemmen hebben voor 1 zetel, dus als je bijvoorbeeld 100 stemmen nodig hebt voor een zetel en je hebt er 78, dan mag je volgens een lijst die je van te voren hebt samengesteld met de andere partij je overige stemmen weggeven. Zodat de andere partij wel er een hele zetel van mag maken. Als je niet zo'n lijst hebt samengesteld dan worden de zetels verdeeld.

Het aantal stemmen dat je nodig hebt voor een zetel hangt af van hoeveel mensen stemmen. Dat heet een kiesdeler.