maakt het voor het ledental iets maakt het iets uit of een partij in de regering zit of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet zo goed hoe ik deze vraag moet interpreteren, maar ik geef er mijn eigen interpretatie maar aan.

Een partij die enorm veel leden heeft, hebben meestal ook meer stemmen (dus meer zetels in de 2e kamer). Echter zijn er ook partijen die in korte tijd behoorlijk wat leden hebben verloren (voorbeeld: SP), maar staan er in de peilingen gigantisch goed voor.

Het aantal leden een partij heeft zegt dus niet per definitie iets over het aantal stemmen deze partijen krijgen. Zo krijgen partijen met weinig leden soms ook heel veel stemmen, dus veel zetels. Je hoeft immers niet lid te zijn van een partij om erop te mogen stemmen.

Verder kan het natuurlijk wel zo zijn, dat als de partij waar jij lid van bent in de regering komt en het beleid je helemaal niet aanstaat waar de regering mee komt, de partij leden verliest.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is natuurlijk vrij logisch, want als je in een regerings positie zit, wordt er met een vergrootglas naar je gekeken en wordt er ook op alles gelet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan zeker wat uitmaken,het ledental kan stijgen of juist dalen afhankelijk van wat de partij van de leden presteert op het moment van regeren.