Dan lijkt het me gewoon een democratie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je iets krijgen wat wij in de Gouden Eeuw hadden. Een Republiek. Er was wel een 'regering' (de Staten-Generaal) die alle zeventien 'provincies' vertegenwoordigden. Uit alle gewesten kwamen de vertegenwoordigers.
12 jaar geleden
Ik zal U niet belasten met verhalen uit de tijd van de Egyptenaren, Grieken en Romeinen, maar ik zit in deze te denken aan een staat door volk en regering geleid. En dan kom ik uit op een zogenaamde VOLKSREPUBLIEK. Hierin zijn alle mensen gelijk en heeft men een regering, die het land bestuurt. Volgens hun eigen beleving heeft men geen koning of president. Wel wordt een van de mensen, die de regering vormen, als een soortement staatshoofd navoren geschoven. U kunt denken aan een land zoals de volksrepubliek LAOS.

Toegevoegd na 11 minuten:
Naast de Volksrepubliek Laos zijn er trouwens nog meer staten, die een zogenaamd eenpartijenstelsel hebben. Dit zijn o.a. Birma, China, Cuba, Eritrea, Turkmenistan, Noord-Korea en Vietnam. Cuba werd bijvoorbeeld door een regering geleid. Het staatshoofd kwam uit de regering voort. Hij was voorzitter van de Staatsraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is hoe het in zwitserland werkt:

De Zwitserse bondsraad, de regering, bestaat uit zeven ministers. Elk jaar wordt een van hen door het parlement verkozen als primus inter pares voor ceremoniële en vertegenwoordigende aangelegenheden. Dit gaat doorgaans volgens een roulatiesysteem: degene die het langst geen president is geweest, wordt verkozen. Tevens wordt een vicepresident gekozen, die vrijwel altijd het jaar daarna president wordt. Hun termijnen lopen van 1 januari tot 31 december van elk kalenderjaar.
De bondspresident is echter geen staatshoofd, die functie wordt door de gehele bondsraad waargenomen. De bondspresident is niet de 'hoogste' Zwitser, tenminste dat wat in de volksmond als hoogste Zwitser wordt genoemd; dat is de Nationaalraadspresident

eigenlijk heb je daar dus niet echt een president naar mijn mening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me een mooier, goedkoper en eerlijker systeem dan een dure koningin of iedere paar jaar een nieuwe president, die miljoenen uitgeeft om maar gekozen te worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mij ook dit systeem is beter dan al die andere systemen met staatskas-plunderaars