Hoeveel leden heeft een politieke partij minimaal?

Ik wil graag weten hoeveel leden een partij minimaal zal hebben. Kan je gewoon zeggen dat niet elke partij meerdere leden heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Eén. Voorbeeld hiervan is de "PVV." Geert Wilders is het enige lid van de partij. Echter heeft hij wel mensen die erbij horen, maar deze zijn officieel gezien geen lid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieke partij is in het algemeen een vereniging. Er zijn vorm eisen aan een vereniging, zoals dat het een bestuur heeft, dat het bestuur tenminste bestaat uit een voorzitter en een secretaris, dat het een statuut heeft en dergelijke.
Hieruit volgt dat een vereniging tenminste twee leden heeft, anders kan het bestuur niet uit de minimale twee personen bestaan.

Er zijn wel uitzonderingen. De bekendste is de PVV. Dat is geen vereniging, heeft geen bestuur, en bestaat dus niet uit meerdere leden. Minder bekende voorbeelden zijn de eenpersoonsfracties, zoals nu Hero Brinkman. Dat zijn bijna nooit verenigingen, en worden in het algemeen niet als partij gezien. Maar het zijn wel fracties volgens de reglementen van bijvoorbeeld de Tweede Kamer.

Je kan dus zeggen dat niet iedere partij meerdere leden heeft, maa veruit de meeste wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieke partij is altijd een vereniging en heeft altijd minimaal 2 leden.
Dat hoeven niet altijd natuurlijke personen zijn; soms kan een andere rechtspersoon, zoals een bedrijf of stichting ook lid worden van de vereniging.

Er is in Nederland eigenlijk maar 1 politieke partij die maar twee leden heeft, en dat is de PVV. Daarvan zijn de natuurlijke persoon Geert Wilders en de Stichting Vrienden van de PVV de enige twee leden.