Wat waren de rechten van de burger na de splitsing van duitsland?

Hadden de burgers in oost Duitsland rechten want het land werd verdeeld en DDR was een communistische partij

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Welke rechten. In het westen waren er mensen rechten in het oosten niet.
ronron1212
12 jaar geleden
In de DDR hadden de mensen weinig rechten. Ze mochten bv over het algemeen niet naar het buitenland reizen. En als ze al toestemming kregen dan mochten ze vaak alleen maar naar een ander oostblokland.
12 jaar geleden
Ze hadden recht op werk, en school. Teven had iedereen recht op gelijke toegang tot beschikbare middelen. Bezit zoals wij het kennen bestond niet echt: Grote stukken land zijn onteigend en omgebouwd tot staatsbedrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De burgers van de DDR hadden wel rechten en ook mensenrechten, maar het was geen democratie. Ook was je niet vrij om te zeggen wat je wilde. Dan had je kans om in de gevangenis te belanden. Je had wel recht op een woning, op werk en op gelijkheid en broederschap, twee van de idealen van de Franse revolutie. In de praktijk betekende dat dat als je je maar niet met politiek bezig hield, je een prima leven kon hebben zonder onzekerheid en met een redelijk welvaartsniveau. Veel mensen in de DDR verlangen nog terug naar die tijd. De meesten vinden hun vrijheid toch belangrijker.