1844-1845: Lid van de Tweede Kamer. Tijdens deze periode nam Thorbecke op 2 december 1844 met acht
geestverwanten (de Negenmannen) het initiatief tot herziening van de Grondwet (invoering ministeriële verantwoordelijkheid en rechtstreekse verkiezingen Tweede Kamer volgens censuskiesrecht). De Tweede Kamer besloot op 31 mei 1845 met 34 tegen 21 stemmen het voorstel niet in behandeling te nemen; velen zeiden dat de voorstellen 'on-Nederlands' waren. Wel slaagde de groep erin veel publiciteit (petities, brochures) te krijgen in het land.

Daarnaast heeft hij 3 kabinetten geleid:

Het eerste kabinet-Thorbecke duurde van 1 november 1849 tot en met 19 april 1853.
Het tweede kabinet-Thorbecke duurde van 31 januari 1862 tot en met 10 februari 1866.
Het derde kabinet-Thorbecke duurde van 4 januari 1871 tot en met 6 juni 1872, de dag waarop Thorbecke overleed.

Bron en meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Rudolph_Thorbecke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is uitstekend. Dat je het niet zelf hebt gevonden verbaast me: wikipedia is een rijke bron van overwegend uitstekende kennis!