Hoeveel werk heeft de gemeente aan het maken van een nieuw paspoort?

De kranten staan er vol mee: het kan dit jaar extra lang duren voordat je een nieuw paspoort hebt wanneer je er eentje hebt aangevraagd. Ik begrijp dit niet, want in mijn ogen is het gewoon eventjes de gegevens controleren en een paspoortje in elkaar draaien. Zo gepiept, toch! Maar blijkbaar is dit niet het geval, dus vraag ik me dan ook af hoeveel werk het is om een nieuw paspoort voor iemand te maken, en wat voor handelingen er dan allemaal voor verricht moeten worden wat het tot zo'n tijdrovende klus maakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit hem meer in de grote aantallen.
Er zijn in NL ongeveer 2,9 miljoen kinderen van 0 t/m 14 jaar. Zelfs als slechts 1/3 daarvan nu een eigen paspoort (of identiteitsbewijs) zal aanvragen gaat het toch al om ongeveer 1 miljoen extra documenten, die naar verwachting in een paar weken moeten worden uitgegeven. En die paar weken valt samen met de normale paspoortpiek.

Antwoorden (1)

het paspoort is een officieel document en moet voldoen aan hoge eisen. De gemeente maakt het paspoort niet zelf het wordt gemaakt door een gespecialiseerd bedrijf. Normaal duurt het een week. Maar als er veel aanvragen komen dan heeft het bedrijf het in eens veel drukker en is de doorloop tijd dus iets langer.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan veel korter duren, dan kun je een paspoort aanvragen met spoed, dit duurt ongeveer 2 werkdagen. Hier betaal je dan wel extra voor. Het kan dus wel sneller.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja als er geen duizenden mensen zoals nu een paspoort moeten aanvragen voor hun kinderen als ze op vakantie willen.