Waarop is de conclusie gebaseerd dat de PKK een terroristische organisatie is? M.a.w. Op basis van welke bewijsstukken is dat geconcludeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De heersende macht noemt de tegenstander altijd een terroristische organisatie. Deze benaming zegt in wezen niets over de aard en het gedrag van de PKK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch neemt zo ook de Nederlandse regering de benaming over. Moet een land niet bepaalde bewijsstukken, afkomstig van onpartijdige bronnen, geleverd krijgen om de conclusie te kunnen trekken of een organisatie wel of niet terroristisch is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als de verzetsstrijders tijdens de tweede wereldoorlog. Voor de duitsers waren die ook terroristen. Voor ons zijn ze helden

Andere antwoorden (1)

De PKK werd op 27 november 1978 in het plaatsje Fis (Diyarbakır) opgericht door onder andere Abdullah Öcalan, Mazlum Dogan en 21 volgelingen. Haar doel was het beëindigen van Turkse 'kolonialisme' in Oost-Turkije en de realisatie van een onafhankelijk en verenigd Koerdistan.

Sinds de oprichting is Öcalan de leider van de PKK.
Op 15 augustus 1984 vielen door de PKK getrainde Koerdische boeren politieposten in de plaatsjes Eruh (Siirt) en Şemdinli (Hakkari) aan, waarbij twee Turkse agenten werden gedood. Dit was het begin van meerdere gewelddadige acties. Als tegenmaatregel besloot de Turkse overheid duizenden Koerden te rekruteren die, in ruil voor wapens en geld, als dorpswachten tegenover de PKK kwamen te staan.

De PKK trad meedogenloos op tegen de dorpswachten en landheren, alsook tegen hun families, waarbij vrouwen en kinderen niet werden gespaard. Hierdoor verloor de PKK de sympathie van een deel van de Koerdische bevolking, waaronder die van Massoud Barzani, een Koerdische leider in Noord-Irak.

De aanwezigheid van vele Turkse militairen zette echter ook kwaad bloed, waardoor veel Koerden voor het dilemma kwamen te staan of ze hun steun aan de PKK of aan de militairen wilden geven. Tegenwoordig steunt toch de overgrote meerderheid van het Koerdische volk de PKK. De PKK is een Koerdisch symbool geworden voor hun opstandigheid......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U baseert uw verhaal op informatie afkomstig van wikipedia? U weet dat wikipedia vrij te bewerken is, en dat de informatie die in wikipedia ingevoerd worden ook een afkomst moeten hebben? En waar ik op doelde was die herkomst. Als voorbeel kan ik een stukje uit uw verhaal gebruiken. "een aantal door de PKK getrainde boeren vielen Turkse agenten aan", waarvan de bron wikipedia is. Maar waar heeft wikipedia het op gebaseerd dan? Wie of welke onpartijdige organisatie heeft kunnen vaststellen dat de PKK inderdaad, zoals u meent, onschuldige Koerden heeft vermoord? Bij deze vraag kon ik overigens ook een aantal andere door u genoemde "feiten" gebruiken maar dit voorbeeld vond ik het meest gepast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u de link gebruikt komt u meer te weten.
De mensen achter een onderwerp van Wikipedia zijn niet van gisteren.
Zij hebben hun info van plaatselijke kranten, journalisten en plaatselijke bestuurders.
Het heeft geen zin om het hoofd in het zand te steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft inderdaad geen zin om het hoofd in het zand te steken, maar dat gebeurt wel.
De informatie die u binnenkrijgt is afkomstig van de machthebbers. Dat geldt overigens niet alleen bij dit onderwerp. Zo heeft een volgens u waterdichte theorie over een organisatie waar u eigenlijk maar heel weinig van weet. Journalisten en plaatselijke kranten spreken vanzelfsprekend de waarheid vindt u dus? Om even een voorbeeld te nemen dat nu vooral in de media speelt: denkt u dat alle journalisten en alle kranten in Syrië de werkelijke situatie beschrijven? Waarom zou een machthebber dat willen? Als u macht heeft over uw grondgebied wilt u koste wat het kost die behouden. Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat u vrij om een eigen interpretatie te hebben aangaande landen met een dictatoriaal/militair regime,
maar de grote westerse mogendheden zitten er niet naast wat betreft Libie, Iran, de PKK etc. Wat is uw volgende stelling?
Israel en haar buurlanden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De onderwerpen "Libie" en "Iran" vallen niet of nauwelijks te vergelijken met de PKK. Daarnaast was juist dus de vraag waarom die grote westerse mogendheden de PKK als een terroristische organisatie beschouwen, waar zij dat op baseren. Dat terzijde.
En ik open geen stellingen (wat ook niet de bedoeling is hier), ik ga slechts in op uw manier van refereren naar bronnen.