Voor:
1. gezamenlijk staan we sterker economisch gezien
2. problemen kunnen samen worden aangepakt
3. groepscohesie is sterker dan een individu

Tegen:
1. je bent afhankelijk van besluitvorming van andere landen
2. je bent afhankelijk van de fouten van anderen
3. is er wel cohesie? of zijn we allemaal individualistisch ingesteld en lopen elkaar in de weg?

In het algemeen worden we sterker wanneer de Europese Unie een sterk economisch karakter gaat krijgen, hierdoor kunnen we concurreren met VS, China en India.
Maar de vraag is of we samen zo sterk komen te staan of dat de westerse landen van de Unie nu de problemen moeten gaan oplossen van de oosterse landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de Europese Unie alleen maar nadelen en ergernissen hebben. Want het mag voor de grote jongens in het bedrijfsleven dan wel een stuk gemakkelijker worden. Ik heb hier alleen voor mijn branche al een boekwerkje (2006) liggen van 2567 A-4tjes over wet en regelgeving die bedacht zijn door zo'n ambtenaar die niet achter zijn bureau vandaan is geweest om te kijken hoe het op de werkvloer daadwerkelijk werkt...

Met als eerste en meest absurde regel: "Afvalwater moet in een daarvoor bestemde wasbak worden weggegooid!" Alsof dat via de put bij de straat niet in hetzelfde riool terecht komt...

En ik ken uit mijn klantenbestand al 5 andere branches opnoemen die op een vergelijkbare manier klagen...

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog een leuk detail: Dreft afwasmiddel is m.i.v. 01-01-2010 een zwaar chemisch product...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn dezelfde voor- en nadelen als voor een land: waarom zijn dat geen losse provincies? En waarom een provincie geen losse steden?

Het antwoord is dat er handel en productie en diensten grensoverschrijdend worden, waardoor alles als geheel goedkoper wordt en meer keuze biedt voor de concument.

Als de Hema goed is in het distribueren en selecteren van bepaalde spullen, en daarmee winst weet te maken, gaan ze dat ook in de rest van de unie proberen. En voor de consumenten aldaar dus de keuze vergroten en goedkoper aanbieden.
Uiteraard geld hetzelfde voor het zweedse Hennis en Mauritz.

De letterlijke 'gemeenschap' wordt groter, en daaroor is er meer keuze en is alles goedkoper. Waardoor we *als geheel* rijker worden.

Als H&M en andere europese kledingaanbieder hier niet zouden mogen verkopen, zouden de nederlandse kledingbderijven ons met hele hoge prijzen verblijden. Dan subsidieert de consument het nederlandse bedrijf. Deze keer niet via de belasting maar via prijzen.

Een ruime keuze en goedkoper. Dat is goed voor iedereen.

Spanje en Ierland zijn van destijds heel arme landen nu aardig aan het meekomen met de rest van europa.
En denk maar niet dat wij rijker zouden zijn als dat niet was gebeurd, als de grenzen dicht waren gebleven. Dat is nou win-win.